Svar: Søvn, mad og rutine
16. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Det lyder fint at du nu gerne vil til at skabe lidt mere struktur og forudsigelighed for dagen.
De fleste børn vil i 4-5måneders alderen have behov for at sove 3 gange dagligt, en formiddagslur, en lur over middag og så en lur sent på eftermiddagen. Jeg har lidt svært ved helt at tyde din beskrivelse af dagen - sover din dreng kun 2 gange dagligt? I givet fald så er det måske derfor du synes det er svært at vurdere, hvornår han er træt og hvornår han skal puttes.
Gennemsnitligt vil de fleste børn i din drengs alder have behov for at sove 4-5 timer i løbet af dagen og 10-11 timer om natten, forsat afbrudt af amning. At sove igennem svarer til at kunne sove ca 6 timer uden at få mælk, så blive ammet og sove videre igen.
Du skriver at du ammer din dreng omkring 18.30, hvor han puttes til natten. Kl 23 flytter du ham over i hans egen seng og så ammer du ham igen kl. 03. Det vil altså sige at han sover uden brystet fra kl. ca 19 til 08 - altså ialt 8 timer, for du ammer ham ikke kl. 23 vel? Det er altså meget meget flot og faktisk mere end du kan forvente og jeg tænker at hvis du gerne vil have din nattesøvn, så skal du amme ham kl. 23 så han tankes godt op og så måske kan vente med at blive ammet igen til næste morgen tidlig kl. 06.
Hvorvidt du skal begynde med grød afhænger af om han virker parat og umiddelbart så beskriver du en dreng som faktisk sover igennem (han gør det bare om aftenen i stedet for om natten) og som finder roen fint med brystet og som, de gange hvor du har forsøgt med grød har lavet brækfornemmelser.. spørgsmålet er derfor om det er for tidligt at begynde nu?
Du kan naturligvis forsøge med en anden type grød, du kan prøve at lave den lidt tyndere så den måske ikke virker så kvalm og så skal du være forberedt på at det at han spytter det lidt ud med tungen ikke handler om at han ikke kan lide det, men handler om at han endnu ikke kan styre sin mundmotorik. Han er vant til at bruge tungen, når han malker på brystet og derfor er det noget helt nyt at skulle spise med en ske og finde ud af at føre grøden med tungen bag til svælget og synke det. Det tager lidt tid at lære.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 09: Amning
Puttes til formiddagslur, sover måske kun 1 time, måske 1½
Frokost 12: Forsøge med lidt grød af ris, majs, hirse eller boghvede, evt. lidt frugtmos på. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 og sover her et par timer
Eftermiddag 16: Ammes og sover igen måske en lille times tid, måske kun 45 minutter
Aften 19: Ammes og nogle børn vil i din drengs alder ikke kunne sove her, men vil små amme aftenen igennem og gå sent i seng, andre vil være trætte og sove rigtig godt.
Sen aften 23: Ammes inden du selv går i seng
Nat 24-06: Kan måske undvære amning, sådan som du beskriver ham.
Som du kan se her, så er amning fortsat en rigtig stor del af hans indtag og han skal fyldes godt op i løbet af dagen. Når du synes det fungerer med skemaden, så kan du begynde at øge ham til to gange dagligt, så han få lidt grød til frokost og lidt grøntsagsmos til aften, men ammes skal han fortsat derudover.
Om han puttes for tidligt, når klokken er 18, afhænger jo helt af hvor mange lure han har fået i løbet af dagen. Hvis du oplever at han trives bedst med to, så må det være sådan og så må du glæde dig over at I har så meget voksentid om aftenen. Hvis du kan få ham til at sove 3 lidt kortere lure, så vil han måske kunne gå lidt senere i seng om aftenen - her skal du gøre som du mener det fungerer bedst.
Med hensyn til at skille mad og søvn, så er dette for nogle børn rigtig svært. De forbinder simpelthen amning eller det at få mælk med at skulle sove. Andre børn har ingen problemer, de er vågne efter amning og lægges fint til at sove i egen seng, sådan er børn så forskellige. Nogle forældre vælger at introducere en sutteflaske fordi far så kan give denne inden natten og på den måde tage over, andre vælger at det er mor der putter, fordi mor ammer og alle har det fint med denne løsning.
Når du ammer din dreng så kan du forsøge at tage ham fra brystet og putte ham inden han sover fuldstændig. Det kan være en god idé at holde ham lidt svøbt, hvis du kan komme til det, han er jo en stor dreng nu. Men at holde ham svøbt giver tryghed og hvis du kan amme ham imens han er svøbt og lægge ham fra dig svøbt, så mærker han ikke skiftet fra favn til seng så voldsomt som ellers.
Læg mærke til vejrtrækning og prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han må også meget gerne have en sut og en sutteklud hos sig. Far kan også prøve at overtage jeres lille dreng, når han er svøbt og netop har spist hos dig, men endnu ikke sover helt.
Læg ham fra jeres favn stille og roligt ned i hans seng, stå lidt ved ham, hold hænderne roligt på hans krop, så han fornemmer at I stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Igen med sut og sutteklud ved ansigtet.
Det kan være lettere at lære barnet at falde i søvn uden brystet i munden om dagen, da der her er bedre mulighed for at kunne køre en tur med barnevognen eller lignende, men det kan også lade sig gøre om aftenen. Det kræver bare masser af tålmodighed og omsorg:o)
Jeg håber at ovenstående er svar nok på dine 3 spørgsmål og at du hermed er hjulpet lidt videre på vej. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske