Svar: Amning og samvær
16. oktober 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Inge
Idag er det sådan at ca hvert 3 barn oplever brud imellem sine forældre. Det der startede som en drøm om familieliv og glæde, ja det brister faktisk for rigtig mange mennesker og desværre går det jo ud over børnene. Det er som regel børnene der er de største tabere i dette spil.
Børn har brug for begge deres forældre, de har brug for at kunne spejle sig i hver af de roller vi repræsenterer som henholdsvis mor og far. Det er meget vigtigt for børn at kunne referere til begge deres forældre, når de f.eks. i daginstitution, skole osv. bliver mødt af andre børns fortællinger om "min far sagde, og så gjorde min mor". Din datter har brug for at være sammen med sin far og han har naturligvis også brug for at være sammen med hende.
At deres samvær afhænger af amning synes jeg personligt er forkert. Jeg ved godt at hvis man går ind for amning gennem flere år, så er det rigtig svært at skulle stoppe amning fordi man gennemgår en skilsmisse. Det skal jo ikke være på grund af eksmanden og hans behov at amningen stoppes og som du skriver så er brystet det din datter søger, når I er sammen igen. Jeg har det dog sådan, at når man tager et valg, så fravælger man automatisk også noget andet og vi kan desværre ikke få alt her i livet.
Jeg synes det er rigtig flot at du fortsat ammer, nu hvor din datter er blevet 18 måneder og det er helt fint at du gerne vil amme hende til hun er to år eller til hun selv siger fra. Begrundelsen for at amme hende synes jeg dog desværre ikke helt holder:o) Du skriver at du er nødt til at amme hende, da hun ellers er sulten - her tænker jeg at hun jo sagtens kan få andet at spise eller drikke. Du skriver at det er vigtigt for dig at give hende trygheden og og lytte til hendes behov - her tænker jeg at tryghed jo er meget mere og andet end amning og at børn sagtens kan føle sig trygge uden bryst. Du skriver at du gerne vil sikre hendes udvikling og at hun ikke må føle sig svigtet - og her tænker jeg at du sagtens kan være en nærværende mor, der stimulerer hende og er til stede for hende uden at hun behøver brystet.
Du må som sagt meget gerne amme din datter, men jeg synes ikke at amningen skal være begrundelsen for, hvorfor hun ikke kan overnatte og have mere tid sammen med sin far. Du skal se på din datters behov og netop det at hun har behov for tryghed, nærhed og at udvikle sig i positiv retning handler også om at hun skal være sammen med sin far.
Du skriver: "ville egentlig bare ønske jeg kunne amme hende, kun tænke på vores behov og ikke tage hensyn til at der også er en fader." Men kære Inge - det er dit behov - din datters behov er at du tager hensyn til at der er en far. Din datter har brug for sin far, mere end hun har brug for brystet.
Jeg kan sagtens forstå dig, den frustration du føler og ja det ville også være rigtig dejligt, hvis I bare kunne bo sammen alle 3 og have det godt sammen. Men sådan er det ikke og I har valgt at gå fra hinanden og for at få tingene til at gå op i en højere endhed, så må man vælge til og vælge fra. Det er hårdt, men sådan er det.
Jeg foreslår derfor at du lader din datter overnatte hos sin far. Hun kan sagtens få en banan og et glas mælk eller en portion natgrød inden hun skal i seng og således være mæt inden hun skal sove. Med den alder hun har er det i øvrigt vigtigt at amningen ikke fylder både nat og dag - hun har brug for at der er plads i maven til rigtig mad og det at hun ved et nej til brystet søger køleskabet, synes jeg viser meget fint, at hun godt kan fornemme at hun er sulten og derfor skal hun her serveres noget at spise og ikke brystet.
Du kan fortsat amme din datter når I mødes igen, hvis hun viser interesse herfor og på den måde kan du godt bibeholde amning. Du kan godt have lidt mælk til hende ved kun at amme en gang dagligt og som du selv skriver, så er det vigtigt for hende at få en sammenhængende nattesøvn. Hun har rent ernæringsmæssigt ikke behov for at drikke mælk hos dig om natten. Jeg tænker at amningen stille og roligt på den måde vil kunne blive skruet lidt ned og at I således begge vil få tid til at vende jer til at amningen stopper.
Jeg ved godt at mit svar idag måske ikke er helt hvad du havde håbet på, men det er min opgave at se på barnets tarv og her må man gøre et valg og jeg mener i jeres tilfælde at far kommer forud for amning...
Stort knus til dig herfra, pas rigtig godt på hinanden:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske