Brev:
Et par spørgsmål om mad og søvn - 5 mdr.
16. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Et par spørgsmål om mad og søvn - 5 mdr.
Hej Helen!
Nu er min knag af en søn blevet 51/2 månede, hans buttede hænder er i alt... nu kan han nemlig rulle til de ting mor har flyttet... lidt kliche agtig siger vi som andre forældre "hold op hvor går det stærkt"...:-)
Jeg skriver til dig ang, at jeg har et par spørgsmål vedrørende mad og søvn...
De sidste måneder har det kørt på skinner i henhold til at falde i søvn, og han tager nogle gode lure. han sover som oftest 2 timer formiddag, 2 timer middag og en 1/2 time eftermiddag. Han kommer i seng ca. kl. 20, hvorefter han HAR sovet igennem... Du kan nok fornemme at det er historie...
Så her vil jeg starte med at spørge... Han spiser ca. 700-800 ml i døgner, hvoraf han får de 400 ml. sen aften + midt nat. Jeg oplever at han vågner tidligere og tidligere for at få hans natflaske... Jeg er helt okay med, at han stadig har brug for at få den, og vil også gerne give ham den. Det bekymrer dog, at han vil have den tidligere og tidligere... Jeg fornemmer det snart bærer han ad to flasker om natten. - Det vil jeg gerne undgå!
Han får grød til middag og grønsagsmos til aften. Han spiser ca. 1 dl. ved hvert måltid. Jeg oplever ligeledes om dagen, at han ikke rigtig vil spise af flasken. Fra han får hans flaske omkring kl. 4.00, vil han først have igen hen ad ved 9-10 tiden... Det går ud over hans formiddagslur... så tit når han kun at sove 1 time, og bliver frygtelig ked af det, hvis jeg prøver at få ham til at sove igen. Forståeligt nok når han er sulten...
Desværre betyder en dårlig formiddagslur, at dagen ofte bliver lidt lang og træls! Han vil helst sidde hos mor, og hun skal endelige ikke prøve at fjerne den gaffel, som han lige har fanget.
Selvom jeg prøver at give ham kl. 8, spiser han max 50-70 ml. ved en 9- 10 tiden spiser han omkring 140 ml. til middag er han ikke synderlig sulten efter grøden- eftermiddag spiser han 220 ml. ligeledes 220 ml. om aften inden sengetid. Jeg fornemmer ikke at han er mere sulten, så er det ok???
Jeg tænker lidt om jeg skal give ham grød om morgenen ved 8 tiden, jeg er helt sikker på, at den vil han gerne spise... og så derved nedsætte mængden ved de øvrige måltider, eller er det ok, at han får 3x1 dl. om dagen???
Vi har pt rigtig svært ved, at få ham til at sove om eftermiddagen, jeg vurderer han har brug for den, for at vi kan have det hyggeligt om aftenen. Men det kan godt tage en time for at få ham til at sove. Så sover han ca. 30 min. Han er begyndt at græde igen, når jeg ligger ham... Det er mit værste mareridt, hvis vi skal igennem det igen!
Jeg har derfor prøvet at sætte ham i barnevognen og gå en tur med ham, når jeg fornemmer han bliver træt ligger jeg ham ned... Som sagt tager dette omkring en time. Jeg kan sagtens ligge ham ned efter 10 min. så ligger han med sutten i munden og slapper af... og med lidt held falder han i søvn. Her græder han ikke, og det er hele turen værd:-)
Der har været er par gange, hvor vi har måtte opgive. Der er det hele gået op i gråd... og en frustreret mor eller far. Hvornår kan børn normalvis undvære den lur? Vi vil gerne han kunne blive ved med at være oppe til 20, da det passer rigtig godt i forhold til samvær mellem far og søn.
Også til en lille succes...
Han sover nu i hans tremmeseng, vi ligger ham siger godnat og går... så falder han selv i søvn... Det havde jeg ikke turdet håbe på for 3 måneder siden.
Jeg tænker, hvis man opfylder deres her og nu behov (hans var at blive vugget) bliver alting meget nemmere i længden. Håber du kan høre den stolte mor tale:-)