Svar: Et par spørgsmål om mad og søvn - 5 mdr.
16. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Kære stolte mor
Du har naturligvis al mulig grund til at være stolt, det lyder som om at det hele faktisk går meget godt hos jer:o)
Som du selv er inde på, så er det klart at din dreng begynder at efterspørge flasken mere om natten, når han drikker mindre af den om dagen. Jeg tænker derfor at det kunne være en god idé at forsøge med skemad 3 gange dagligt, men samtidig ikke give for meget skemad, - det er vigtigt at der stadig er plads til mælken. 3/4 dl x 3 kan være fint, hvis han så samtidig vil drikke lidt mælk. Han behøver ikke drikke store mængder, det er helt okay at han kun tager 50ml, lidt har også ret.
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen begynde at springe den sidste powernap over om eftermiddagen og måske er det dette I oplever allerede er ved at ske for jeres dreng. I kan prøve at lade ham sove de dage hvor I fornemmer at dette kan lykkes og de dage, hvor han så slet ikke er til det, så lad være med at putte ham - der er ingen grund til at han skal begynde at opleve det som noget ubehageligt. I stedet kan han så måske blive puttet lidt senere til natten, f.eks. allerede kl 19 i stedet for kl. 20.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Morgen 8-8.30: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30-10: Flaske og puttes til formiddagslur, sover et par timer
Frokost 12-12.30: En lille portion grød, evt. med frugtmos eller I kan give lidt ren risgrød med gulerodsmos eller anden grøntsagsmos på. Vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske omkring kl. 14 og sover igen et par timer
Eftermiddag 16-17: Flaske og den powernap som normalt ville ligge her springes over
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mellem 19-20
Sen aften 23-24: Flaske
Nat 24-06: Forsøge at undvære flaske
Som du kan se har har jeg flyttet lidt på tiderne, jo senere han puttes i løbet af dagen, jo større chance for at han kan holde sig vågen uden den sene eftermiddagslur. Igen ligger han aldersmæssigt lige på grænsen og jeg tænker at I skal forsøge at putte ham i barnevognen, som du gør. De dage hvor han er rolig og falder i søvn med sin sut i løbet af 10 minutter, så er det fint, men de dage, hvor han bare ikke kan overgive sig, så tag det roligt og sig til dig selv at det er fordi han øver sig lidt i at undvære luren. Til gengæld skal han så sandsynligvis puttes lidt tidligere den aften...
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske