Svar: Urolige nætter - 6 mdr.
17. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Idabellas og Victorias mor
Tak for dit brev, det er godt du skriver! Det er godt fordi jeg så kan starte med at fortælle dig at du absolut intet har at skamme dig over. Det er ikke en falliterklæring at føle det er svært anden gang man får barn, der er svært første gang, anden gang og tredie gang... og det handler om at børn er forskellige.
Tit så tænker man at når man får to piger og de har samme forældre, ja så må de være nogen lunde ens og man må kunne drage nytte af de rutiner og de erfaringer man har fået med den første. Men to søstre kan være som nat og dag og intet af det, der virkede med den ældste virker på nummer to og sådan er det. Derfor kan det med nogle ting være som at starte forfra og det er helt okay.
Da din datter nu både ammes, får flaske og skemad og tilsyneladende spiser rigtig godt af begge dele, så vil jeg foreslå dig at du om aftenen kl 23-24 forsøger med en flaske i stedet for amning. Hos nogle børn giver det øget uro, men hos andre så virker modermælkserstatningen mere mættende og barnet sover i længere tid. Det er sådan at halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter. Derfor oplever mange forældre at børn kan sove i længere tid på en flaske erstatning og således sover bedre igennem om natten.
Jeg synes ikke du behøver være bange for at give hende nye smagsoplevelser i grød og mos, hun har en alder nu, hvor hun rigtig gerne vil følge med i alt og lægger meget mærke til hvad I putter i munden. Hun har brug for stimulation mentalt og fysisk for også at være træt nok til at sove godt og det er vigtigt at hun stille og roligt får mere og mere af jeres mad og at du også begynder at give hende brødskorper og lignende, som hun selv kan sidde med i hånden.
En god mental stimulation er også at lade hende sidde op i barnevognen og kigge ud. Nu hvor hun er 6 måneder gammel så er hun sikkert stabil nok i ryggen til at kunne side i sin vogn, opleve verden, mærke vinden i ansigtet osv.
Du skal hjælpe hende med at bruge sig selv rent fysisk i løbet af dagen, lav gymnastik med hende, hjælp hende med at trille, få fat i sine tæer, gynge hende osv.
Det skal nok gå alt sammen, 6 måneders alderen er en svær tid for mange og det er der mange årsager til. Ofte handler det om at barnet på dette tidspunkt kan virke enormt pjevset og meget tryghedssøgende og 'omklamrende' og på andre områder pludselig er rigtig stor. Behovet for at være sammen som par og ikke kun som forældre begynder også at fylde lidt mere for mange og hvis det kun er for den ene af parterne, så er dette naturligvis også svært. Det er ofte omkring denne alder at barnet også flytter ud af soveværelset og skal lære at sove i eget værelse osv. og der sker således store omvæltninger, som du rent mentalt også skal indstille dig på.
Der er således ikke noget at sige til at du synes det hele kan virke lidt uoverskueligt lige nu, det er helt normalt og det er helt okay:o)
Rigtig meget held og lykke, håber at en flaske sen aften vil hjælpe på jeres nattesøvn... knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske