Brev:
Kunsten at falde i søvn - 12 mdr.
17. oktober 2007
Alder:
12 mdr.
Kunsten at falde i søvn - 12 mdr.
Hej Helen,
Så er jeg på banen igen... Denne gang med søvnproblemer - igen igen.
Det føles som om, at Bastian er helt ved siden af sig selv, når han skal i seng (både i løbet af dagen og om aftenen). Han er en glad dreng, når han ikke lige skal sove, men når vi forsøger at putte ham, ændrer han fuldstændig karakter.
Vi sidder inde ved ham og synger godnatsang og går så, når vi har sagt godnat. Indtil for en lille uge siden faldt han selv i søvn, efter vi var gået, men for tiden begynder en timelang skrigetur, hvor vi forsøger alt, hvad vi kan for at få ham til at flade til ro - og ikke mindst i søvn. Men intet synes at virke, og det slider lidt på overskuddet, når lillemanden er opløst i gråd.
Det skal lige siges, at han blev vaccineret i torsdags, og at han derefter fik feber fredag. Lørdag var han feberfri og blev passet af farmor og farfar, men søndag var den gal igen med feber. Mandag havde han 40,7 i feber, og vi var til lægen. Det viste sig, at han havde fået mellemørebetændelse og lægen ordinerede penicillin, som vi stadig giver ham. Han har fået det meget bedre siden, selvom feberen er kommet og gået lidt. Jeg tænker, om hans søvnproblemer kan have noget med mellemørebetændelsen at gøre? Gør det ondt i ørerne at ligge ned, når man har mellemørebetændelse? ...
...
Derudover har jeg tænkt meget over, om han kan være i periode i sin udvikling, hvor han har et ekstra stort behov for kontakt til sine forældre? For det virker ikke umiddelbart til, at ørerne gør decideret ondt længere – men det er selvfølgelig svært at afgøre. Og ligeledes synes jeg, at udviklingen mod den nuværende tilstand har foregået over et stykke tid, hvor det blot kulminerer nu. Han er født 5 uger for tidligt d. 30. september sidste år.
Jeg har kigget lidt i ”60 vidunderlige uger”, og der skulle være et spring omkring de 46 uger, som måske kan passe på Bastian, når han nu er født lidt for tidligt… Hvis det kunne passe på ham, har du så nogen råd til, hvordan vi tackler putningen? Som det er lige nu går vi til og fra hans værelse og prøver på at berolige ham. Mange gange falder han i søvn, mens vi er i værelset, men lige så snart vi så meget som tænker på at forlade det, vågner han op for at tjekke, om vi stadig er der. Det ender gerne med, at enten hans far eller jeg sidder inde ved ham og prøver at få ham til at falde i søvn, men de fleste gange virker det ikke, før han nærmest falder om af udmattelse. Og det er jo opslidende for alle parter…
Har du nogen forklaringer på hans ændrede opførsel og nogen gode råd til hvordan vi bedst tackler det som forældre??
Hilsen Anne