Svar: Kunsten at falde i søvn - 12 mdr.
17. oktober 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Anne
Du har fuldstændig ret i at Bastian gennemgår en udviklingsfase lige nu, hvor han har behov for mere tryghed end tidligere. Sammenfaldende med dette er så også mellemørebetændelse og ja, det gør rigtig ondt at ligge ned, når man har væske i mellemøret.
Det er naturligvis vigtigt at I sørger for at han ikke har smerter. Nogle gange vil det være nødvendigt at give barnet noget smertestillende - prøv at tale med lægen om det. Derudover hjælper det ikke at ligge helt fladt, men at hovedgærdet er løftet lidt op. Det kan I gøre ved at lægge en pude eller lignende ind under hans madras i hovedenden, så hele madrassen løftes, han er stadig for lille til hovedpude.
Derudover så synes jeg at I skal blive siddende hos ham i øjeblikket indtil han falder i søvn. En godnathistorie er en rigtig god ting, for så er man til stede og barnet finder roen ved den monotone stemme og samtidig sidder man ikke direkte med barnet, men ved siden af og på den måde lærer barnet at falde i søvn selv. En sang som nu er også fint.
Når børn græder for at forhindre deres forældre i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at få sin vilje eller fordi de søger at 'kæmpe om magten'. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Jeg er fuld af forståelse for at I så vidt muligt ønsker at jeres dreng skal lære at sove i sin egen seng og det er derfor fint at du putter ham der og søger at gøre det trygt og rart. Jeg er dog også fuld af forståelse for at I ikke kan sidde og hos ham i timer, men jeg tænker at lige nu skal I være der og sørge for at give ham nærheden og trygheden. Det skal stadig være dejligt og hyggeligt at blive lagt i sin seng, det skal forbindes med noget rart.
Når han atter føler sig tryg ved at skulle sove, så kan i efter endt historielæsning og en lille sang atter betrygge ham i at han godt kan sove, gå ud, vende tilbage igen og igen. Lad døren stå, så han kan høre at I er lige inde ved siden af. Lad en lille natlampe brænde, så han kan se hvor han er.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt på vej igen:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske