Svar: Hvordan aktiverer jeg min datter på maven
17. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Charlotte
Det du fortæller med at udnytte puslepuden lyder rigtig godt, derudover så vil det være vigtigt at du også på dit skød lader din datter ligge på maven. Hun behøver ikke altid at sidde hos dig, eller ligge ansigt til ansigt med dig, hun kan faktisk godt have glæde af også at ligge på maven hen over dine lår.
Gør det til en vane at du altid starter med at lægge hende på maven, når du lægger hende fra dig. 5 minutter er bedre end ingen ting og hvis du gør det til en fast rutine, så bliver det alligevel til en del minutter i løbet af dagen.
Derudover så hjælper det ofte at lægge en lille pude ind under hendes brystkasse, når hun ligger på maven på gulvet. Det at blive løftet lidt op kan gøre det lidt sjovere at ligge der. Det er ofte også en rigtig god idé at sætte et spejl foran hende, så hun kan se sig selv og dermed bliver det lidt mere interessant, ligesom når du sætter dig på hug foran hende og I pludrer sammen og hun ligger på puslepuden.
Et spejl kan man købe beregnet til børn til at sætte foran barnet, samtidig er der så nogle farver og figurer som interesserer og fanger opmærksomheden. Men du kan også bare bruge et almindeligt spejl og stille dette foran hende, så længe hun ikke bevæger sig så meget at hun risikerer at få det ned over sig.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske