Brev:
Går stadig ikke
17. oktober 2007
Alder:
15 mdr.
Går stadig ikke
Hej Helen
Vores datter er nu 15 mdr gammel, og går og kravler stadig ikke. Jeg synes, det er lidt underligt?
Hun kunne sidde selv ret tidligt, og det er lissom blevet "hendes stilling". I mange måneder sad hun bare og legede med de ting hun kunne nå, og de ting, der lå udenfor hendes rækkevidde, var hun ikke så interesseret i.
Da hun var 13½ mdr begyndte hun så at "numse" sig frem, altså skubbe sig rundt på numsen. Det går faktisk rigtig hurtigt, og hun er over hele huset på no time.
Hun vil gerne gå med støtte, men gider ikke så længe af gangen. Hun var gladere for det, da hun endnu ikke kunne numse sig afsted - så kom hun jo frem. Men nu, hvor hun KAN komme frem ved egen hjælp, er det som om, hun ikke gider gå. Hvis man prøver at lade hende stå op og lege ved fx et lavt bord eller en sofa, bliver hun hurtigt sur (ikke ulykkelig, bare tvær), og vil sætte sig ned.
Vores dagplejemor presser lidt på og siger, vi skal øve med hende, lægge lidt pres på osv. "For hun skal jo snart til at i gang!" siger hun. Vi er rigtig glade for hende og hun er erfaren osv, så vi lytter jo også.
Men jeg synes også, vi øver. Vi går med hende dagligt, og hun kører traktor (sådan en, hvor man skubber sig frem med fødderne).
Er det normalt at være så længe om at begynde at gå? Kan vi gøre mere, eller kommer det af sig selv?
Hun er ellers en MEGET glad og nem pige. "Snakker" meget og er meget energisk. Spiser godt og ser ud til at trives.
Venlig hilsen
Tine