Svar: Går stadig ikke
17. oktober 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Tine
Det at lære at gå har ganske bestemte faser, hvor nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det.
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som du kan se er det altså en proces, som din datter skal igennem og der er som sagt forskel på børn. Nogle går hurtigt igennem de forskellige faser og andre bruger måneder. ...
...
Jeg kan ikke ud fra din beskrivelse af din datter helt vurdere hvor hun er henne i faserne. Er det sådan at du oplever at hun slet ikke er kommet igang? Er det sådan at du efter at have læst om ovenstående faser godt kan se, hvor hun er henne og at der har været og er en udvikling igang?
Hvis du kan se at din datter er på vej og at der sker fremskridt selvom de går langsomt, så er det helt okay. Men hvis du ud fra ovenstående oplever at hun ligesom bare sidder og slet ikke forsøger at rejse sig eller bruge sine ben, så synes jeg du skal få lægen til at give en vurdering.
Du skal også tage med i overvejelserne om din datter er hypermobil, hvilket lægen også vil vurdere. Hvis hun er meget hypermobil, så kan hun godt være lidt senere til at gå. Børn der er meget hypermobile kan godt finde på ligesom at skubbe sig på numsen med benene ud til siden og måske er det sådan din datter gør - jeg kan jo ikke se det?
Hypermobile børn sidder ofte også i W stilling med benene...
Hvis det viser sig at hun er meget stillesiddende på grund af hypermobilitet eller andet, så vil et være relevant at I får en henvisning til en børnefysioterapeut som kan guide jer, give jer nogle øvelser I skal lave med hende.
Hvis det viser sig at hun 'bare' er lidt mageligt anlagt, ja så er der ikke andet at gøre end at motivere hende til at forsøge sig ud i gangens verden.
Rigtig meget held og lykke med hende:o) god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske