Svar: Tvillinger - rytme
17. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Charlotte
Jeg kan godt forstå at du synes det er hårdt, at børnene sover kortvarigt i løbet af dagen, når man ser på deres samlede søvnindtag, så er det dog umiddelbart ikke så tosset...
De fleste børn vil omkring 5 måneders alderen have behov for at sove 3 lure dagligt sammenlagt måske 4 timer. Om natten sover de fleste så 10-11 timer og altså ialt ca 15 timer i døgnet.
Dine børn sover fra 19 om aftenen og til 7-8 næste morgen, det er altså en nattesøvn på 12-13 timer, om dagen sover de 3-4 gange af 30-45 minutter, hvilket svarer til mellem 1½-3 timer ialt og lægger man det sammen med deres nattesøvn, så sover de altså faktisk sammenlagt mere end de fleste børn gør i den alder.
Du er derfor nødt til at overveje om du forventer lidt for meget i forhold til deres søvn. Dine piger lyder jo faktisk til at være rigtig gode til at regulere ind som de har behov for. Således at når de vågner i barnevognen efter 30-45 minutter, ja så er det fordi de ikke har behov for mere søvn...
Hvis du ønsker at ændre på deres søvnvaner, så vil det altså godt kunne risikere at være på bekostning af noget andet og spørgsmålet er om det vil være korrekt at holde dem mere vågne i håb om at de så sover lidt længere, om du vil putte dem senere osv... Man skal være lidt påpasselig med at ændre på noget som faktisk fungerer godt.
I takt med at de begynder med lidt skemad, så vil det hjælpe på den måde at du måske vil få lidt mere struktur og dermed overblik over dagen. Men det vil ikke nødvendigvis gøre at de sover mere, da de jo, ud fra ovenstående, faktisk får deres søvnbehov dækket.
Så selvom det er hårdt, så håber jeg at mine tanker trods alt hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske