Svar: Vil ikke overgive sig til søvnen - 1 mdr.
17. oktober 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Mette M
Tillykke med jeres lillebror, jeg håber at storebror har taget godt imod ham, selvom det kan være svært hvis aftenerne er mere fyldt med gråd end ro:o)
Det er en fordel at du giver flaske, for så ved du jo præcist hvor meget Tobias har fået at spise og ved således at han sandsynligvis ikke græder fordi han er sulten. Samtidig skal du dog også tænke på at han netop nu har en alder, hvor han har behov for mere mad og måske derfor gerne vil spise lidt hyppigere end ellers.
Du spørger om modermælkserstatningen kan have noget at sige og det kan den naturligvis godt. Ikke at erstatningen er dårlig, men mere fordi nogle børn får lidt tendens til forstoppelse når de får modermælkserstatning. Det er vigtigt at han har afføring mindst en gang i døgnet og at afføringen er grødet. Den vil være lidt grønlig når han får erstatning og det er normalt.
Nogle børn sluger også noget luft, når de spiser af flasken og luft i maven kan jo godt gøre ondt. Her hjælper det nogle gange at holde lidt pauser undervejs når barnet spiser af flasken, så måltidet deles over i to og barnet får mulighed for at bøvse ind imellem. Andre gange er det bedre at lade han spise helt færdig på en gang og så få ham til at slå en ordentlig bøvs efterfølgende.
Det vil være en god idé, hvis du lader ham sidde op, når han får flasken, altså lidt mere lodret end hvis du f.eks. ammede og lå ned sammen med ham eller holdt ham liggende i din favn. At sidde lidt mere op, hjælper også når han spiser.
Det vil også være rigtig godt at du giver ham lidt mavemassage og cykler med hans ben osv. så han får hjælp til at slå nogle prutter og kommer af med luften den vej.
Derudover så tænker jeg også at du skal være opmærksom på at han skal skærmes meget når han skal sove og at han ikke skal være for vågen i alt for lang tid af gangen. Ofte er 1-2 timer max hvad han kan klare, så skal han have mad og puttes igen. Da I har en storebror som endnu ikke er så gammel, så er det vigtigt at I forsøger at sætte lillebror i liften i barnevognen eller ind på et tilstødende værelse, så der er lidt mere ro i omgivelserne.
Du skal være opmærksom på at han hører alt omkring sig og den evne vi har til at lukke lyde ude, det kan han ikke. Han hører alt. Når du hører radio, så kan du lukke til og fra. Du hører noget i radioavisen, som interesserer dig, så hører du ikke det næste, så kommer der en melodi, som du synger med på og så hører du ikke det næste. Evnen til at kunne lukke til og fra det lærer man efterhånden, men det kan din lille dreng ikke endnu.
Prøv så vidt muligt at have en rolig dag. Ikke alt for meget ind og ud af butikker og handle, besøge venner, have gæster osv. Prøv at tilrette lægge tingene, så der så vidt muligt er ro omkring ham i løbet af dagen. Prøv at holde fast i at han ikke må være vågen mere end max 2 timer af gangen, så skal han atter hjælpes til at finde roen, skærmes, køres i barnevognen osv. Indimellem alt det putteri, skal han naturligvis leges med og han skal have nok at spise.
Tilsidst vil jeg lige spørge hvad der ligger i at du er "ved at gå psykisk ned"... hvor alvorligt er det sagt? Hvis du har det skidt, så er det altså meget meget vigtigt at du bestiller en tid hos din læge.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend, stort knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske