Brev:
Lav eller ingen vægtstigning
18. oktober 2007
Alder:
3 år
Lav eller ingen vægtstigning
Hej..
Vi har netop været til 3 års undersøgelse med vores yngste søn. Han er i god trivsel og udvikler sig fint. Han er god motorisk samt sprogligt og har været renlig siden i sommer. Han er aktiv og går i ude/skov børnehave. Han sover mellem kl. 19.30 og 20.00 og vågner af sig selv ved 7.00 tiden. Desuden sover han mellem 1 og 2 timer til middag.
Han er blevet ammet til han var to et halvt. Han har udviklet intolerance mod mælk, så vi tilbyder ham soyamælk, hvilket han er rigtig glad for. Han spiser en multi vitamin med kalk dagligt. Vi spiser generalt sundt og fedtfattigt i hverdagen. Han er glad for mad, vil gerne være med til at tilberede, smager gerne på nyt og er bestemt ikke kræsen. Til hverdag spiser han havregrød med smør/mælk, havrefras, eller rugbrød med marmelade samt frugt til morgenmad , I børnehaven laver de selv mad og vurderer at han spiser godt. Han spiser brød og frugt/grønt til eftermiddagsmad og mellem 1 og 2 portioner til aftensmad. Hvis han er sulten, må han altid få et eller andet. Han har afføring en gang dagligt.
Til 3 års undersøgelsen blev han målt til 100 cm. Han vejede 14,5 kilo. Og det er jo egentlig meget fint. Men til 2 års undersøgelsen målte han 81 cm og vejede 14,2 kilo. Han er altså vokset 9 cm men har kun taget 300g på, på et år.
Egen læge var ikke bekymret, da trivsel og udvikling er så fin, samt at han er vokset så meget i højden, ikke er træt osv.
Men kan det virkelig være i orden, at han ikke har taget på i et helt år. Vil du eventuelt anbefale at vi tilføre hans mad mere fedt i en periode. eller..
Hilsen forældrene.