Svar: Lav eller ingen vægtstigning
18. oktober 2007
Alder:
3 år
Kære forældre
Nu har jeg jo ikke set jeres dreng og derfor er det svært for mig at vurdere hvordan han er bygget og ser ud, om han virker meget tynd, muskulær, har kraftig knoglebygning osv. alt sammen noget der spiller ind, når man skal vurdere om et barn vejer passende og dermed vokser som det skal.
Jeres læge har tilsyneladende sagt god for jeres drengs vækst og har jo også tidligere vækstkurver at gå ud fra, I må således regne med at jeres dreng er sund og rask og vokser det han skal.
Når det er sagt, så synes jeg dog også at det er meget fornuftigt at I medtænker hvad I giver jeres dreng at spise. Du skriver at I spiser fedtfattigt og meget sundt og at jeres dreng spiser varieret og generelt spiser godt. Det er rigtig fint.
Når børn er meget slanke, så kan man godt nogle gange være foranlediget til at fylde dem med isbåde, mariekiks og andre fødevarer "de kan jo tåle det".. men det er meget vigtigt at I ikke gør dette. I skal fortsat fokusere på at jeres dreng skal spise sundt og at han har behov for sufficient kost for at få opbygget muskler og blive stærk.
Fedt er vigtigt, men ikke i form af flødeskum og lignende. Det er vigtigt på den måde at han fortsat skal have smør på brødet, han må gerne få sovs til maden og det kan også være fornuftigt nok at købe de lidt federe ostetyper, hvis han spiser og tåler ost. Men ellers er det faktisk en rigtig god idé at give ham fisk og gerne flere forskellige slags fisk. Fisk kan spises som aftensmad, men fisk kan også bruges som pålæg og netop fisk indeholder nogle gode og sunde naturlige fedtstoffer, som er vigtige for hans udvikling.
Proteiner er også meget vigtigt og det fåes især i indmad og kød. Også æg indeholder protein, nødder er rigt på protein osv. Proteiner er en af kroppens vigtigste byggestene og derfor vigtigt at holde fokus på det.
Sukker øger blodsukkeret og giver en falsk mæthedsfornemmelse. Selvom han er slank, så behøver han altså ikke blive fyldt med slik, saft og sodavand. Det er som sagt meget vigtigt at han fortsat spiser og drikker sunde ting og skal han have lidt sødt og lækkert så er frugt eller lidt juice meget bedre.
Så jeg anbefaler altså at I medtænker at han skal have både lidt fedt og proteiner gennem sin mad, men at han fortsat skal spise sundt og ikke skal have for meget sukker.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske