Brev:
Sove i eget værelse og stop af natamning
18. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Sove i eget værelse og stop af natamning
Hej igen Helen
Jeg tænker, at jeg hellere lige må melde tilbage til dig. Og så måske lige stille et par spørgsmål... Sidst, du hørte fra mig, var i sidste uge, og der var jeg mildest talt ude i torvene. Nu går det bedre...:o) Meget bedre. Dit svar fik mine øjne op for, hvor urimeligt meget jeg ville fikse på en gang. Og for, at det hele måske slet ikke var så slemt alligevel. Heldigvis.
Miraklet er sket. Tøsen åbner munden for skeen! Fire en halv uge skulle der gå, før det lykkedes ved hjælp af et glas HIPP og en mormor. Skønt! Hun spiser nu to gange om dagen, og det går over al forventning. Indtil videre er hun mest til færdig mad, men jeg er ved at finde ud af at gøre det hjemmelavede ligeså interessant. Lige nu er det mest vigtigt for os, at hun spiser og oplever, at hun bliver mæt. Og det gør hun. Så må mine forestillinger om mors kødgryder lige vente lidt.
Sideløbende er hun stadig med i den høje stol ved alle andre måltider med en skorpe, noget agurk, vand af kop og gerne smagsprøver af vores mad. Jeg er fortrøstningsfuld...
Amningen om natten har vi ikke sluppet. Jeg ammer hende ved 22-23-tiden i søvne, men hun vågner stadig omkring kl 1 og 3 for at spise. Vi har besluttet at lade tiden gå lidt og se, om det ændrer sig efterhånden, som hun får mere mad om dagen. Indtil videre sørger vi bare for, at hun kommer tilbage i seng efter amning, så hun ikke ligger og hyggespiser i lang, lang tid. Hun vågner ved 6-tiden igen og vil gerne have bryst; derefter sover hun som regel en times tid længere.
Min egen sundhedsplejerske, synes jeg skal stå op og give hende grød i stedet for mad, men det gør vi ikke. Vi har prøvet, men hun spiser ikke grøden og virker meget, meget træt. I stedet må vi så lægge hende til lur allerede kl 7 igen. Så vi holder os til modellen med morgenamning og så grød efter den første lur.
Derudover er jeg stoppet med at bruge amning til at få hende til at sove videre, hvis hun vågner tidligt af en lur. Hun bliver lagt i egen seng efter amning om dagen eller vi kører en tur med vognen. Det går fint nok indtil videre. I dag har hun sovet tre gange en time, og det er jeg meget tilfreds med.
Så altså: alt i alt går det fint. Jeg nyder tøsen, der ser ud til snart at kravle, og jeg prøver at nyde nuet og ikke tænke så meget over, hvad der kan komme af problemer senere. På et tidspunkt kan det være, vi bliver nødt til at gøre noget ved natamningen, men et skridt ad gangen. Mon du har nogen ideer til, hvordan man – til den tid – kan gøre? Er det far, der slår til med varme arme, vand i kop og beroligende dyb stemme?
Til sidst et spørgsmål om at sove i eget værelse. Vi har barnesengen i soveværelset stadigvæk. Lige pt har vi heller ikke et andet værelse til den, men det regner vi med at få lavet på et tidspunkt. Jeg tænker, at det lige nu ville være temmelig besværligt med sengen i et andet værelse, da hun bliver ammet om natten endnu, men kunne det måske give den ro, der skal til for at sove igennem? Ville det måske oven i købet hjælpe os i forhold til at amme mindre om natten?
Så sådan ser det altså ud lige nu. Roen er genoprettet. (Hun fik for resten sin første tand forleden, så det var nok derfor, hun havde feber i sidste uge. ) Tusind tak for hjælpen! Jeg vender sikkert tilbage igen en anden gang…:o)
Venlig hilsen
Gitte