Svar: Ændret adfærd ved spisning
18. oktober 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Det lyder som om at Noah både er præget af tandfrembrud, sin alder og måske har ondt i ørerne? Du skriver at han har haft høj feber og selvom tandfrembrud godt kan give lidt temperatur forhøjelse, så lyder 39 dog af en del. Har han været forkølet og snottet, hostet eller andet, som kunne tyde på en infektion?
Ondt for tænder kan sagtens spille ind på hans appetit og han har fået mange tænder på en gang. Men ondt i ørerne kan også og det at han vågner grædende om natten og græder hver gang du ligesom forsøger at lægge ham fra dig, kunne godt type på smerter i ørerne... Det kunne være en idé at få lægen til at kigge på ham, hvis det fortsat virker aktuelt.
Med hensyn til hans alder, så er der ingen tvivl om at Noah er i separationsfasen og at han godt ved at at han får en reaktion fra jer, når han lukker munden for maden. Nogle gange hjælper det at tage barnet på skødet og give ham noget af en mad, han kan se at I spiser. Nogle gange handler det om at bryde den vane man er kommet ind i, når man sider ved spisebordet og i den høje stol og man kan her f.eks. forsøge at give en portion havregrød på køkkenbordet i stedet... Ikke fordi det skal foregå sådan, men fordi han ligesom skal hives ud af den vane han er kommet ind i med at lukke munden, når han placeres i sin stol. Andre gange må man gøre som I gør forsøge at give noget med ske og forsøge at lade ham selv gå igang med lidt. Det kan også nogle gange hjælpe at aflede med lidt legetøj og I kan også forsøge at lære ham at spise med en gaffel, så han på den måde selv er lidt med.
Hans gråd hænger på samme måde sammen med evt. sygdom og tandsmerter. Men også sammen med hans alder. Han er naturligvis mere pylret og ked af det, hvis han har ondt, men det at han nu brager igennem separationsfasen gør også at han på en gang både afviser og forsøger at være sig selv, mere selvstændig og samtidig også har meget mere behov for tryghed, knus og kram. Den fysiske kontakt er meget vigtig for barnet i denne alder, men det skal være på barnets præmisser.
At han helst heller ikke vil skiftes hænger også sammen med hans alder og det er ikke udsædvanlig at man som forældre netop i 9-10 måneders alderen oplever sit barns selvstændighed for første gang. Nogle forældre oplever barnet reagere så voldsomt at man bare står og kigger måbende og tænker "hvem er dog den lille dreng, ham kender jeg slet ikke.."
Lige nu er det jo svært at give en plan for dagen, som du kan følge, hvis han ikke er rigtig frisk. Men en plan for dagen der passer til et barn på 9-10 måneder kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Morgen 08: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, lidt ost, ½ banan, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrød med smørbart pålæg, rester fra aftensmaden som lidt godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle og lignende, evt. lidt grøntsagsmos til at fylde op med eller det kan bruges som pålæg på brøddet, vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos, bær, ½ banan, ½ bolle med smør, ost og lignende. Vand af kop
Aften 18: Mere og mere familiemad, fisk, kød, ris, pasta, grøntsager, sovs osv. Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske