Svar: Søvn - 14 mdr.
18. oktober 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Anne
Det lyder som om at der sker rigtig meget med jeres lille dreng i øjeblikket. Her tænker jeg både på den motoriske udvikling - at han er begyndt at gå rundt osv. og derfor har en naturlig fysisk uro i kroppen, men dertil kommer jo så også at han nu oplever meget mere af verden. Alle oplevelser i dagligdagen skal bearbejde i drømme. Det at have en fysisk motorisk uro giver i sig selv en urolig søvn, men det at være i dagpleje, blive afleveret, opleve at du går, at kunne bevæge sig mere omkring på egen hånd osv. giver en del mental uro, dermed flere drømme og dermed mere urolig søvn.
Samtidig tænker jeg dog også at det har stor betydning at jeres dreng har haft problemer med sine ører. Selvom han måske ikke virker så plaget af det i øjeblikket, så er det sådan at kroppen husker og han har ganske givet haft mange nætter, hvor han lige er faldet i søvn og så er blevet vækket af et smertende jag i øret og så er vågnet af dette.
Det er ofte som om at denne erfaring sidder i kroppen og den følger barnet længe. Man kan et eller andet sted måske sammenligne det lidt med stress. Hvis man som voksen har oplevet den ekstra hjertebanken og utilpashed det giver, hvis man har haft rigtig stress, ja så skal der ikke ret meget til, man skal ikke opleve særlig meget af de samme symptomer, så reagerer kroppen meget voldsomt og igen er det som om at kroppen husker.
Jeg tænker derfor at grunden til at din dreng sover rigtig dårligt i øjeblikket er en sammensurium af forskellige ting - hans alder, hans udvikling og det at han har været syg.
Det bedste du kan gøre er at være der for ham, forsøge at få ham beroliget og hjulpet videre i søvnen. Du skal naturligvis overveje, hvad det handler om, når han vågner. Hvis det er drømme, så kan han måske godt komme videre i drømmen uden din indblanding og skal således have lov til at ligge og småklynke osv. fordi det er en del af drømmen. Andre gange vil det være en rigtig god idé at du tager ham op, giver ham en tår vand, fordi det holder ham lidt til virkeligheden og så sover han videre i sin egen seng igen. Atter andre gange har han behov for at være helt tæt på dig, skal siddes lidt med vugges, måske er nødt til at sove videre i soveværelset.
Du skal naturligvis være der for ham og give den tryghed og nærhed som han har behov for, men samtidig også forsøge at bibeholde de gode sovevaner og derfor er udgangspunktet at han fortsat puttes i sin egen seng til at starte med og at han hjælpes til at sove videre der, når og hvis han vågner om natten.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske