Brev:
Trætte forældre
18. oktober 2007
Alder:
9 mdr.
Trætte forældre
Hej Helen
Så må vi have lidt råd igen og som du nok kan regne ud handler det om søvn...
"Lille" William er blevet rigtig svær at lægge i seng om aftenen, han møfler rundt i sengen, rejser sig og er bare rigtig urolig. I starten er han glad og snakker, men som minutterne går bliver han mere og mere ked, starter som piv/pjevs ender i gråd. Jo mere træt han bliver, jo sværre blir det for ham at finde ro og falde i søvn og sove stabilt hele natten. (til kl 5, hvor han får flaske)
Jeg tænker at det nok er en "bivirkning" af hans udvikling - han sidder jo stort set ikke stille i løbet af dagen, han kravler, snakker og undersøger ALT hele tiden :o) og det tager derfor tid at bearbejde dagens indtryk og finde ro. Dette godnatrod har stået på i ca 3 uger...
Den sidste uge har den unge mand så uvidet, og vågner = står op kl 4, hvilket hans forældre synes er ALT for tidligt. men han er ikke til at lægge igen, ej heller selvom han får sin flaske allerede her :o(
Jeg forstår ikke hvorfor - han virker ikke sulten, spiser sjældent hele flasken og jeg synes han tager godt fra med mad i løbet af dagen. Specielt i hverdagen i vuggestuen, hvor han spiser som om han aldrig får mad hjemme.
En normal dag ser således ud:
5-6 får 200 ml mme
7 vågner og morgenmad
ca. 8 Vuggestue ell. hygge hjemme
ca. 9 putte og sove ca 1 t
11 frokost
13.30 putte og sove 2 t
16 eftermiddags frugt
18 aftensmad m. familien
19 bad, nattøj og puttes med flaske 200ml mme
Jeg prøver at holde fast i denne plan, selvom han vågner så tidligt, han sover så bare 2 timer formiddag og 2+ timer eftermiddag, men ALDRIG senere end til kl.16 da han så slet ikke kan finde ro til natten.
Jeg synes han virker som om han har brug for begge disse lure og han styrer jo "selv" længden? Er det dagsplanen som er skæv?
Ang. mad så er interressen for rugbrød forsvundet lidt, han spiser måske max ½ stk (hjemme) Tilgengæld er der stor glæde ved risgrød igen. Tænker at det nok handler om at han lige har fået 2 fortænder i overmunden og at grød dermed er lettere og mindre smertefyldt at spise. Han tygger og gnaver dog lystigt i alt andet vi tilbyder ham - små hele kogte kartofler, frugt, frikadeller, riskager, boller m.m
Han vejer 9,6 kg og er 74 cm lang, så han mangler vel ikke noget? Min bekymring går på om jeg er ved at tillære ham en dårlig vane, - han nægter rugbrød = mor kommer med noget andet eks. risgrød. (han kan ikke lide andet grød) Jeg er jo særlig OBS på at få ham fyldt op i løbet af dagen, så det ikke er af sult han vågner om natten.
Hvor længe skal jeg tilbyde noget andet, tænderne er jo igennem, så han bør jo ikke ondt mere.
Helen, jeg håber meget du har lidt guld i ærmet, det er hårdt ikke at sove ordentligt og jeg er ked af at han altid ender i vores seng (dog uden at det hjælper)
Det betyder meget for mig at sengen er vores - syns det kan værre svært at finde tid til at være voksne og kærester i løbet af dagen med 3 børn.
Det lyder måske lidt hårdt, men jeg håber du forstår, jeg elsker mine børn, men også min kommende mand og vi har også brug for tid sammen.
:o)
Mette