Svar: Trætte forældre
18. oktober 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Naturligvis kan jeg forstå at du gerne vil have tid sammen med din mand og at du gerne vil kunne sove længere end til klokken 4 om natten :o)
Som du selv er inde på har alderen en stor betydning, der er ingen tvivl om at Williams udvikling motorisk og mentalt er medvirkende årsag til at han ikke sover så godt om natten. Derudover er det, som du også selv gør, relevant at se på hvordan han i øvrigt sover i løbet af dagen og gennemsnitligt sover han nok lidt mere end de fleste - igen må han jo have behov for det, når han sover så kort om natten og på den måde vil han jo selv regulere det ind.
De fleste børn i hans alder har behov for to lure dagligt, en kort formiddagslur på måske kun 45 minutter og så en længere middagslur, der så kan vare måske 1½-2 timer. Om natten sover de fleste børn så ca 11-12 timer. Hvorvidt det vil hjælpe at korte hans dagslure lidt ned er spørgsmålet, i princippet skal han jo have lov til at sove, når han er træt, men samtidig skal det ikke være på bekostning af nattesøvnen...
Hvad sker der om natten når han vågner - virker han ulykkelig eller på nogen måde ked af det, eller er det snarere bare underholdning og det at han vil op og synes dagen skal starte? Du skriver at det ikke har effekt at tage ham ind til jer og derfor tænker jeg at det nok ikke handler om tryghed, men mere om at I skal være konsekvente på den måde at han ikke skal opleve at det kan betale sig at underholde. Derfor skal I roligt men bestemt fortælle ham at han skal lægge sig ned og sove videre, eller I skal lade være med at gå ind til ham, når han vågner og kun give ham opmærksomhed, hvis han har behov for tryghed og nærhed.
Med hensyn til mad, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis han kunne lære at spise noget andet end risgrød, en grødtype som havregrød der mætter lidt mere. Kan du slet ikke få ham til det? Måske kunne du blande risgrød og havregrød, for at se om det så lettere ville glide ned, igen er det vigtigste dog at han spiser og risgrød er jo ikke usundt:o)
Derudover tænker jeg at han godt må få flere hyppige måltider og lidt mere rigtig mad og ikke kun frugt som mellemmåltider.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 5-6 får 200 ml mme
Morgen 7: vågner og tilbydes grød, forsøge med havregrød evt. med lidt frugtmos eller blandet med risgrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ½ banan, vand af kop
Puttes til formiddagslur og sover ca 45-60 minutter
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere eller andet brød, rester fra aftensmaden, ris, pasta, kød, fisk, det kan også være lasagne eller hvad I nu har fået, vand af kop
13.30 puttes og sove 1½-2 t
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med banan, frugtmos, bær, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost og lignende
Aften 18: Mere og mere af jeres mad, ris, pasta, kød, sovs, fisk, grøntsagsmos og grøntsager i stykker, vand af kop
Puttes til natten ca kl. 20 med en flaske 200ml mme
William er ikke udspekuleret på den måde at han tænker "hvis jeg gør sådan, så kan jeg få mor til at gøre sådan og dermed få min vilje", men der er ingen tvivl om at han lige nu er rigtig meget i gang med og øver sig i at finde ud af hvordan han påvirker sine omgivelser. Derfor vil han også prøve at lukke munden for skeen, rugbrødet eller noget andet, fordi han ser at det gør noget ved dig. Netop det at børn lukker munden er jo utroligt frustrerende for de fleste forældre, vi kan tvinge dem til at få tøj på, ble på osv. men vi kan ikke tvinge vores børn til at spise... :o)
I stedet for at ty til risgrøden, så kunne du måske forsøge med en portion grøntsagsmos eller noget andet til frokost, så han fortsat forbinder frokosten med dette. Stille og roligt skal han jo til at spise kogte grøntsager i stykker sammen med sine rugbrødshapsere.
Jeg ved ikke hvor meget guld jeg har givet dig idag, men forhåbentlig kan mine tanke hjælpe dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske