Svar: Afviser skemad - 9 mdr.
19. oktober 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Nina
Det lyder som om du har en stor og dejlig dreng, der udvikler sig i fin retning og jeg tænker derfor som du: Det er en fase og den skal I igennem:o)
Det er meget normalt at børn i 9-10 måneders alderen begynder at lukke munden for maden. Din dreng ved godt nu at han ved at gøre dette, får en reaktion fra dig. Når børn ikke vil spise så sætter det altid en masse reaktioner igang hos os forældre, det er helt naturligt og selvfølgelig affødt af, at vi er bekymrede for deres trivsel og udvikling.
I 9-12 mdr´s alderen finder børn ud af, at der er nogle ting de mestrer selv. De kan bruge pincetgreb og med to fingre føre maden ind til munden. De kan tygge og de er (selvom de endnu ikke har munden fuld af tænder) i stand til at spise almindelig familiemad. Samtidig har børn i denne alder en stor udforskningstrang og vil gerne undersøge al ting og vil normalt også gerne putte i munden. Og netop denne naturlige nysgerrighed er vigtigt at udnytte.
Jeres dreng er meget opmærksom på, hvorvidt det han får også er det han ser I spiser og det bedste I kan gøre er faktisk at give ham samme mad, som I selv spiser. Han skal naturligvis have maden fra sin egen tallerken, men at få lov til at smage fra jeres, kan faktisk tit hjælpe og generelt er det meget vigtigt at I spiser sammen. Måltidet skal være noget fælles og noget hyggeligt.
Det er fint at give ham grød om morgenen og en portion tykmælk om eftermiddagen, men resten af dagen må han meget gerne få mad i stykker og så må I se hvor meget der ryger ned. Det er vigtigt at give ham madro og der skal ikke være for meget på tallerkenen på en gang, da det virker uoverskueligt og fjerner appetitten helt. Tænk også på farvevalg, læg altid lidt kogte ærter, majs, gulerod og måske lidt rød peberfrugt ved siden af den grå leverpostej til frokost osv. så farverne i maden kan appellerer. Det betyder ikke så meget hvis det kun er majsene der ryger ned den ene dag, så er det måske ærterne den næste. Du skal se på variationen over nogle dage.
Der er stort set ikke noget han ikke gerne må få og det er fortsat en god idé at servere noget der er most og noget der er i stykker. Om aftenen når I spiser, så forsøg at vælge nogle af de mere gamle retter, hvor I kan mose sovsen med kartoflerne og lade ham spise frikadellerne selv... I kan også lave pasta og kødsovs, hvor han også kan få noget af det most og samtidig spise pastaskruerne selv. Kartoffelmos og millionbøf eller boller i karry kan mange børn også rigtig godt lide. Igen forsøge at give noget med ske og noget som han selv kan sidde med og lukker han munden helt for skeen, så lad være at presse ham unødigt. Lad ham også forsøge sig med en gaffel, det kan han godt klare og det er nyt og spændende.
Du kan bage nogle boller, som er gode og nærende for ham.
Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen lavet om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne. Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
En plan for dagen, hvor udgangspunktet er jeres mad og ikke for meget grød, kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske
Morgen: Her vil man normalt give grød, men I kan også give lidt brød eller hvad I andre spiser. Det kunne også være en portion yoghurt eller lignende. Vand eller mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frugt i stykker. Vand af kop, evt. lidt juice.
Frokost: Brødhapsere, vælg brød med et højt fiberindhold og uden hele kerner, som vejer noget når I holder det i hånden. Tilbehør af forskellig frugt og grønt som kogte ærter, majs, gulerod. Må meget gerne få rester af aftensmaden som frikadelle eller kylling, pastaskruer osv. Vand af kop
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende, frugtmos eller ½ banan eller anden frisk frugt. ½ bolle med smør, vand af kop. Nogle børn har fortsat behov for at få en flaske her om eftermiddagen, andre vælger i stedet at give flaske aften og sen aften.
Aften: Grøntsager i stykker, kød/fisk. Ris, pasta, sovs - hvad som helst I spiser. Han skal så vidt muligt have det samme som jer. Til dessert kan han evt. få en portion frugtgrød med lidt mælk på, han kan drikke vand af kop
Vælling eller mme til natten.
Sen aften evt. flaske, det afhænger af om han har fået flaske om eftermiddagen
Du skal regne med at 3 flasker dagligt er nok til at dække hans behov for mælk og at han ved siden af skal spise rigtig mad. Om en måneds tid skruer du ned, så han kun får to flasker dagligt, ialt mellem 400-500ml, mere skal han ikke have, da der skal være plads til rigtig mad. Du er således nødt til at holde indtaget af mælk på et vist minimum for at få din dreng til at spise.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske