Svar: Urolig dreng på 10 uger
19. oktober 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Ulla
Tillykke med den lille dreng og velkommen til, jeg kan se at du har læst nogle af de svar jeg har givet til andre og det er dejligt at vide, at du også har fundet hjælp der:o)
Børn er som du ved meget forskellige og nogle børn har mere brug for fysisk kontakt og nærhed end andre. Fælles er dog at børn på din drengs alder fortsat har rigtig meget brug for at være på arm og selvom de godt kan have glæde af at ligge under et aktivitetsstativ og begynde at bruge deres arme lidt og daske lidt til tingene, så er det stadig dit ansigt og dig, der er det bedste legetøj.
Børn i din dreng alder nyder således at være på arm, at studere dit ansigt, at smile til dig - du kan sikkert se at han nu smiler meget mere bevidst og at pludre med dig i dialog. Det er derfor helt normalt at han helst vil være i favn.
Når han skal sove, og du ønsker at han skal ligge alene og ikke falde i søvn i din arm, så vil det være en god idé at du svøber ham, så han ligesom ligger pakket i et lille 'kræmmerhus'. Det giver ham lidt fornemmelsen af at tryghed og omfavnelse, det samme som han oplever i din favn. Nogle gange hjælper det også at give en sut eller en sutteklud, så du kan prøve med dette og putte ham i liften eller i barnevognen og se om han så ikke lærer at sove lidt for sig selv og ikke i dine arme:o) Men som sagt er det altså helt normalt at han synes du er mere interessant at være hos og snakke med end alt muligt andet:o)
Med hensyn til slim i afføringen, så kan jeg jo ikke se hvordan det ser ud. Jeg tænker dog at det er meget normalt at børn omkring 2 måneders alderen begynder at have lidt ændret afføringsmønster. Der begynder ofte at gå lidt længere tid imellem afføringerne og samtidig skifter afføringen også konsistens, så den nogle gange er mere vandholdig, andre gange mere grødet og også farven kan variere. Min umiddelbare tanke er derfor at det er normalt det du oplever.
Med hensyn til mælkeintolerance og mælkeallergi, så er det sjældent (selvom det forekommer) at børn der bliver ammet reagerer. Nogle forældre oplever dog at deres børn godt kan reagerer med lidt mavekneb hvis moderen indtager store mængder af bestemte fødevarer. Det er især de ting som kan give os selv ondt i maven, som f.eks. typer af kål, men også kaffe, chokolade, rå og ristede løg, rødbeder, spinat, jordbær, rødvin og gløgg er noget af det, som mødre fortæller at børnene reagerer på. Der er dog så vidt jeg ved ikke lavet nogle undersøgelser som dokumenterer at visse fødevarer generelt kan give problemer og derfor må du forsøge dig lidt frem.
Generelt skal du spise varieret og sundt og du kan spise lidt af alt, det der er vigtigt er at du ikke fylder maven med f.eks. en hel bakke jordbær eller spiser en stor plade marabu og at du i stedet nøjes med et par stykker.
Ud over maden du indtager så kan det være en idé at du er opmærksom på brug af forskellige ammestillinger, det at lægge ham til på forskellig vis kan nogle gange hjælpe ham til at få anderledes fat og dermed undgå at han sluger luft på samme måde.
Det er også en god idé at lægge ham på maven, gå med ham, hvor hans mave ligger på din underarm, hav ham liggende på maven hen over dine lår, lad ham ligge på maven hen over ammepuden, hvis du har en sådan...
Det lyder som en rigtig fin lille dreng du har dig og som om det hele går i den rigtige retning, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske