Svar: Sove for sig selv og gylp
19. oktober 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Ulla
Sundhedsstyrelsen anbefaler normalt at små børn ikke sover i samme seng som forældrene, men at barnet ligger i sin egen seng eller lift i soveværelset. Dette for at undgå at barnet bliver overophedet, det handler om risikoen for vuggedød.
Det er jo en balance og I skal jo gøre det, som fungerer bedst for jer. Du skal naturligvis tage din dreng over til dig i sengen og amme ham liggende, når han skal ammes, og hvis du falder i søvn i forbindelse med amningen ja så må det være sådan. Men er du vågen, så synes jeg du efter amning atter skal lægge ham tilbage i hans lift.
Hvis små børn sover i seng med forældrene så er det vigtigt at man sikrer at barnet har plads nok, barnet bør således ikke kunne blive klemt og skal også have sin egen dyne, som ikke må lægges for tæt omkring barnet. Det er vigtigt at barnet kan komme af med varmen. Man må ikke sove i vandseng og barnet skal fortsat lægges til at sove på ryggen.
Man må ikke sove sammen med sit barn, hvis man er påvirket af alkohol, medicin eller meget træt og man mener også at der kan være en større risiko for vuggedød, hvis forældre der sover sammen med barnet er rygere.
Sundhedsstyrelsen vurderer ikke at der er tilstrækkelig evidens for generelt at fraråde forældre at sove sammen med deres spædbørn, men at det er vigtigt at forældre er opmærksomme på at der kan være en risiko forbundet hermed og at man skal tage sig sine forholdsregler.
Flere undersøgelser tyder på at det derimod er positivt for barnet at sove i samme rum som forældrene. Det at sove sammen med sin primære omsorgsperson og det at vi alle har en natlig støj vil naturligt være med til at 'holde barnet igang'.
Ud fra ovenstående vil jeg derfor anbefale at du ammer din dreng og også ligger i sengen om natten og ammer, så I begge får hvile og ro. Hvis I sover sammen videre i sengen, så skal du sikre dig at din dreng har plads nok, at han sover på ryggen og at han har sin egen dyne som ikke ligger for tæt omkring ham. Hvis du har mulighed for det, så læg ham over i sin egen seng igen, når du er færdig med at amme.
Lad ham sove i samme rum som jer så længe han ikke selv er i stand til at vende og dreje sig, hvis hans natlige lyde generer for meget og I forstyrrer hinanden, så kan det være nødvendigt at flytte ham til eget værelse, men ellers synes jeg ikke du skal give ham eget soveværelse før omkring 6 måneders alderen.
Med hensyn til gylp, så lyder det som en plausibel årsag at jeres dreng gylper fordi han får masser af mælk. Det er udmærket at du forsøger at lade ca 3 timer gå imellem amningerne, forsøger med en sut og lignende en gang imellem og naturligvis er fleksibel og lader ham spise hos dig, når han gerne vil. Det kan godt være at der er en arvelig faktor...
Det vigtigste er at han ikke taber sig, hvis børn begynder at gylpe så meget at det går ud over deres trivsel, så skal de til udredning for at man kna finde årsagen og evt. behandle dem. Men så længe de trives, gør man ikke noget ved det, så må man leve med det og med det ekstra vasketøj:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske