Svar: Falde i søvn uden brystet?
20. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Jeanette
Jeg kan godt høre at I har liv og glade dage i huset og jeg kan godt forstå at du gerne vil have din nattesøvn. som du selv siger, så er det vigtigt at du får skruet amningen ned og det er dig, der skal forsøge at få det gjort, men naturligvis på en måde, som I alle kan være med til.
Din datters madindtag (skemad) og lyst til brystet hænger sammen. Jo mere og jo hyppigere hun spiser hos dig om natten, jo mindre lyst og plads i maven har hun til at spise rigtig mad i løbet af dagen og jo mindre hun spiser af rigtig mad i løbet af dagen, jo mere efterspørger hun brystet om natten. Selvom det kommer til at kræve lidt tårer, så er det altså vigtigt at du forsøger at holde amningen om natten på et minimum.
Endten må far tage over, han kan give tryghed, nærhed, kærtegne, putte osv. han kan altså alt andet end at amme. Og hvis du sørger for at tilbyde bryst og skemad nok i løbet af dagen, så skulle hun gerne kunne klare sig 5-6 timer uden mælk om natten. Er hun tørstig kan hun få lidt vand.
Alternativet er at du tilbyder brystet men trækker brystvorten væk, så hun ikke får lov til at fylde sig med mælk, men kun får lov til at få trygheden og finde roen. Jeg går heller ikke ind for "godnat og sov godt" for her må du hverken kærtegne, synge eller noget som helst og det er umenneskeligt. I må gøre det hele, bare forsøge at få hende til at falde til ro uden bryst og uden mælk.
Og så skal hun have mad og meget gerne mere grød og grøntsagsmos, noget som rigtig mætter. Da hun har en sød tand, så må du lave mos af de lidt sødere grøntsager men også meget gerne af rodfrugter og andet som smager af noget. Du må gerne give hende mos, der tager udgangspunkt i jeres mad, du må gerne bruge lidt almindelig krydderi, løg, lidt sovs (lavet på sødmælk) osv.
Hun må få alle grødtyper, havregrød, øllebrød, flerkornsgrød og det er godt at give hende de lidt grovere typer, da de mætter mere og samtidig er gode til at holde maven igang. Hvis hun slet ikke er til dette så må du forsøge med risgrød og hirsegrød som er lidt sødere i det og så komme frugtmos på som topping, så hun fortsat får lidt frugt, som hun godt kan lide. Men frugt skal hun have i hånden, sidde med selv, og det samme med lidt brødskorper og lignende.
At din datters afføring er blevet grøn hænger sandsynligvis sammen med at hun får en del frugt (saft) - det er lidt hårdt for maven at kapere og det er fortsat bedst at give rigtig grød, som mætter på en anden måde, som tarmene arbejder anderledes med. Udo-olie kender jeg desværre ikke, generelt vil jeg dog sige at sundhedsstyrelsen anbefaler at man skifter imellem de forskellige fedtstoffer, så barnet får både vegetabilsk og animalskfedtstof.
Her hvor din datter er blevet 6 måneder, så er det også vigtigt at I forsøger med lidt kogt kød og fisk. Og da du ammer skal du også huske at give hende jerntilskud dagligt.
En alderssvarende plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05-06: Amning og sove lidt videre
Morgen 7.30-8: Evt. amning, nogle børn nyder at få en morgentår her hvorefter man så står op. Hvis I står op på dette tidspunkt fordi storesøster skal af sted, så kan du overveje om du i stedet skal give grød her.
Formiddag 9.30: Grød, forsøge med flere forskellige typer, frugtmos som topping, vand af kop. Få lov til at sidde med en brødskorpe, tvebak eller lignende selv.
Puttes til formiddagslur med amning
Frokost 12: Grød eller Grøntsagsmos, lav mos som smager af noget, forsøge med kogt fisk og kød. Sidde med skorper af brød i hånden, agurkestykker og lignende, vand af kop.
Puttes til middagslur med amning
Eftermiddag 16: Ammes
Aften 18: Grøntsagsmos, udgangspunktet er mere og mere jeres mad, rodfrugtmos, lidt sovs for at give smag. Sidder med ved bordet, sidder i sin høje stol, igen noget at sidde med og gnave i. Vand af kop. Evt. lidt frugtmos til dessert.
Ammes og puttes til natten mellem 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-05/06: Så vidt muligt ikke amning. Hvis I følger ovenstående plan så burde hun kunne klare sig uden amning i disse 5-6 timer.
Hun skal ud af din seng, det er urimeligt at forlange at hun ikke søger brystet, når hun ligger lige op og ned af dine brystet - så hun skal sove for sig selv. Samtidig skal du have en stramtsiddende t-shirt på, som sørger for at hun ikke selv kan finde brystet, hvis hun kommer over til jer i løbet af natten.
Du kan ikke forvente at hun kan sidde frit på gulvet, de fleste børn er 8 måneder inden de kan dette. Men hun lyder stærk nok til at sidde i høj stol og det er vigtigt at hun sidder i sin høje stol ved bordet, når du giver hende skemad og at I spiser sammen alle sammen.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Amningen om dagen vil også blive skruet ned i takt med at hun begynder at spise mere skemad, men lige nu handler det om at du også skal tro på at hun har fået nok og derfor ikke behøver det om natten... håber at du her har fået et lille puf videre:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske