Brev:
Maveproblemer, sovevaner og uro
20. oktober 2007
Alder:
2 mdr.
Maveproblemer, sovevaner og uro
Hej
Vi har en datter på 2 måneder og hun er selvfølgelig verdens dejligste barn og kærligheden til hende vokser dag for dag :) Der har dog været en del udfordringer undervejs....
Indtil for et par uger siden har jeg ammet med suttebrik, det er endelig lykkedes mig at komme af med den og hun er hurtigere om at gøre sig færdig, virker mere tilfreds og suttebehovet er faldet rigtig meget og har jo givet mig lidt ”frihed ” til at lave andet end at nærmest amme hele dagen. Jeg havde håbet at min mælkeproduktion blev større efter suttebrik ophøret men jeg er fortsat nødt til at supplere med MME 1-2 (allomin) gange om dagen typisk eftermiddag og aften ellers falder hun ikke til ro og sover dårligt.
Da hun var en uge gammel begyndte hun at gylpe store mængder hvor det stod ud gennem mund og næse vi var så bekymrede og opsøgte børneakutten i Malmø, hvor vi bor og blev indlagt akut til observation 3 dage. De konstaterede at hun tog fint på i vægt og vi fik gode råd med på vejen hjem om, hvordan vi kunne forebygge gylpningerne såsom ikke for meget tumlen rundt efter amning, elevere hendes hovedende og bøvse hende undervejs i amningen bl.a ved og tage pauser hver 5-6 minut. Det gik fint for en tid, men så begyndte hendes mavekneb med meget luft, skummende og megen afføring, udspilet abdomen og græde/skrigeture hvor vi blev så bange og frustrerede.
En god veninde anbefalede at vi prøvede Mylicon dråber (i Sverige hedder de Minform med samme indholdsstof og så må man gerne give dem lige inden måltidet og ikke 15 minutter før) de har gjort underværker for os og så istedet for at holde pauser undervejs lader jeg hende spise færdig det har jeg nemlig læst her på din side og nu sluger hun mindre luft undervejs i amningen og har det bedre.
MEN..... ca hver 3 dag virker hun til at få mavekneb nærmest krampeagtige der gør at hun ikke får slappet af og heller ikke sovet, hun kan f.eks ligge og lige være ved at falde i søvn og så vågner hun pludselig trækker benene op under sig og bliver ked af det og græder meget....som dagen typisk går bliver hun mere og mere træt, ked af det, bliver urolig og får ikke sovet. Hun vil disse dage kun være i armene hos os, helst i oprejst stilling eller eleveret og det resulterer selvfølgelig i at vi bliver frustrerede, føler afmagt, jeg bliver stresset og danner nærmest ikke noget mælk...føler jeg hvertfald.
Nu har vi været til 8 ugers undersøgelse her i Sverige og jeg fortalte børnelægen at min egen læge i Danmark mistænker at hun har refluks/kolik eller døjer med som vi voksne kender det med sure opstød.... Jeg måtte næsten vride armen om på lægen for at få det undersøgt nærmere, hendes argument var at vores datter tager fint på i vægt og det gør børn med refluks ikke.... Synes du vi overreagerer? Er det normalt at børn har det her?
Den danske læge nævnte at de giver en medicin (Losec) som forsøg i en uge for at afkræfte mistanken det skal åbenbart være rigtig godt og børnene får det meget bedre, men hun må ikke behande min datter fordi vi bor i Sverige.... har du hørt om denne medicin og er det noget der bliver praktiseret meget i Danmark? Har du måske andre gode råd til os?
Det piner os og se hende have så ondt og være så ked af det...... Ift maven kan jeg ellers fortælle at hun har afføring 2-3 gange i ugen tidligere var det hver dag.... synes ikke hun virker forstoppet men vi giver syrnet allomin hvis vi mistænker hård mave det har vi fået anbefalet af en veninde som har dansk sundhedsplejerske....
Noget andet er hendes søvnrytme, den er ikke rigtig etableret endnu dels pga de her dage der kommer og forstyrrer og dagen efter sådan en omgang kan hun næsten sove hele dagen og er kun vågen til amning og bleskift.... Vores problem er at få hende i seng om aftenen det tager 3-4 putteomgange før hun accepterer at hun skal sove, hun falder først i søvn til natten alt imellem 23:00-02:00...
Vi har ikke noget bestemt putteritual, men de sidste aftener er jeg dog begyndt at dæmpe belysningen, tænde stearinlys og skape en hyggestemning omkring 20:00 og i går lykkedes det mig at få hende til at sove kl 23:00 i hendes egen seng med sut og sutteklud..... suttekluden er noget jeg har prøvet første gang i går og må siges og være et hit hun elsker den :) Nu mens jeg sidder ved computeren ligger hun og slapper af med den og en sut og jeg kan sidde ved siden af og det er en rigtig succesoplevelse :)
Hun sover ellers fint om natten skal typisk kun op en gang og ammes og så står vi op ml 8:00-10:00. Jeg kunne godt tænke mig hun kunne lægges tidligere på aftenen, men er det for tidlig og arbejde med søvnrytmen eller kommer det helt af sig selv ved 3 måneders alderen som det fleste siger??
Du må unskylde brevet bliver så langt men jeg har så meget på hjerte og så er det svært at begrænse sig. Jeg er så glad for denne side, du kommer virkelig med mange guldkorn:) Kommunikation med det svenske system glider ikke altid lige så godt selv om de er supersøde og dygtige :)
Med venlig hilsen
Jeanne