Svar: Maveproblemer, sovevaner og uro
20. oktober 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Jeanne
Tillykke med den lille pige, tak for dit søde brev og dine pæne ord til mig:o)
Det er rigtig flot at du efter at være startet ud med suttebrik, nu er kommet væk fra den og det er helt okay at du supplerer med lidt erstatning, når du fornemmer at din datter har behov for lidt ekstra.
Der kan være flere grunde til at små børn gylper. Nogle gange gylper børn faktisk også uden at man kan finde en egentlig årsag og det er desværre ikke altid at man kan gøre noget ved det, så må man leve med det ekstra vasketøj som det giver:o)
Det er korrekt at man i Danmark er forsøgt at give losec til børn der gylper. På de forskellige børneafdelinger har de lidt forskellige metoder til at undersøge, hvorvidt der er tale om refluks, det handler bla. om at måle surhedsgraden i det der kommer op og at måle surhedsgraden i maveindholdet. Det har noget at sige, hvorvidt det er fordøjet det der kommer op eller ej. Nogle steder er man meget opmærksom på at undersøge barnet tilbunds før man begynder at give losec, andre steder siger man lidt ligesom den læge du har talt med "vi kan prøve det i en periode, har det effekt er det godt, har det ingen effekt, så er det ikke refluks og behandlingen kan stoppes.." Det er således mit indtryk at der i DK endnu ikke er helt ensartede regler for hvordan man undersøger og behandler for refluks.
Refluks er egentlig bare betegnelsen for at noget maveindhold glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det vi som voksne kender som "sure opstød", hvilket er meget almindeligt.
Børn kan i forbindelse med forskellige sygdomme have reflux. Det kan f.eks. være børn med bugvægsdefekter og neurologiske lidelser, børn der fødes med mavemundsforsnævring. Det er dog vigtigt at man ved at gylp og således reflux er noget helt almindeligt i hos spædbørn og man skelner normalt imellem, hvorvidt det påvirker barnets trivsel eller ej. Hvis barnet trives, tager på, og således udvikler sig og vokser som det skal, så gør man normalt ikke noget ved det. Hvis barnet begynder at gylpe så meget at det påvirker barnets trivsel, så vil man undersøge barnet nærmere og finde ud af årsag og starte evt. behandling. Dette foregår altid i tæt samarbejde med børneafdeling.
Hos større børn med refluks er der altid en årsag til dette i form af en eller anden sygdom. Børn som i 1 års alderen fortsat har refluks vil man altid gå ind og udrede. Her taler man og gastroesophagal refluks, hvor barnet ud over at have refluks (opkastning) også vil have spisebesvær i form af svært ved at synke, fejlsynkning (hvor maden ryger i luftrøret i stedet for i spiserøret) og tendens til at spise meget langsomt. Men her er I jo ikke endnu:o)
I spørger om I overreagerer og det tænker jeg umiddelbart ikke. Jeg synes dog ikke at I bare skal give hende Losec, men at det er helt relevant at jeres læge siger at hun skal undersøges først. Det er vigtigt at undersøge, så man ved hvad man behandler på. I må tro på at lægen ved hvad hun taler om, og hun har jo ret i at så længe jeres datter ikke taber sig og kommer ud af trivsel, så kan det være helt relevant at se tiden an... :o)
Til børn der gylper meget vil man ofte med god virkning kunne bruge speciel modermælkserstatning. Tidligere anbefalede man at bruge Johannesbrødkernemel som kunne kommes i modermælkserstatningen. Det anbefales så vidt jeg ved ikke mere.
I stedet anbefales at man forsøger med den specielle erstatning fra apoteket som hedder Enfamil AR. Og det synes jeg bestemt er et forsøg værd hos jer, da jeres datter jo får erstatning. Enfamil AR er en speciel erstatning som anbefales kun til børn som gylper/har reflux. Derfor er det den du umiddelbart skal bruge og mon ikke den kan fås i Sverige. Den produceres af firmaet Mead Johnson.
Generelt vil børn der får flaske ofte gylpe lidt mere end børn der ammes. Dette skyldes at barnet spiser lettere af flasken og derfor får et skvulp ekstra, lidt mere end det egentlig har behov for. I kan derfor overveje om der er forskel på hvornår hun gylper - er det især når hun har fået både bryst og flaske, så er årsagen måske fundet der:o)
I skriver at I giver hende grøn/syrnet allomin og jeg tænker at dette måske er lidt hårdt for hendes mave. Hvis hun har lidt sarte slimhinder i mavesækken, så er det måske svært at kapere den citronsyre der er i den syrnede allomin - jeg tør ikke sige det, det er bare en tanke. Men også af den grund tænker jeg at I skal forsøge med en anden erstatning.
Hvis hun generelt har problemer med hård mave, så synes jeg at I i stedet skal forsøge at give hende laktulose. I skal give det ud fra, hvordan hendes afføring ser ud og hvor tit I oplever at hun kommer af med sin afføring. Man kan ikke regne med at hun skal have afføring en gang i døgnet, når hun både ammes og får erstatning. Det afhænger helt af hvor meget hun får af hver slags mælk, men det vil være godt at hun har afføring 2-3 gange om ugen, hvilket I fortæller at hun har. Det lyder således helt okay, når hun både ammes og får erstatning.
Det er fint at du lader hendes spise færdig ved brystet inden du tager hende fra, så hun selv får lov til at styre det. Prøv også at lægge hende til i forskellige stillinger, da hun ved at blive lagt til på forskellig vis, holder vacuum forskelligt og derved ikke sluger luft på samme måde. Det kan således være en idé at forsøge at amme hende i tvillinge stilling eller hvor hun sidder lidt mere oprejst.
Jeg kan godt forstå at I synes det er hårdt, når hun virker til at have ondt i maven, græder og er rigtig ked af det. Man vil jo så gerne kunne få det til at stoppe:o) Det vil kunne hjælpe med lidt mavemassage og lidt gymnastik med hendes ben, så I hjælper hende med at prutte. Et lunt omslag (en stofble) om maven får tarmene til at slappe af, et lunt bad kan have lidt samme effekt. En sut hjælper maden på vej igennem systemet uden at fylde mere på og det er også godt og er det helt galt så kan et par ml kogt vand med sukker faktisk også hjælpe.
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke at man giver raske spædbørn ekstra væske udover den mælk de får og derfor er det ikke store mængder I skal give hende. Det er dog sådan at man ved at sukker virker smertestillende og det at få lidt kogt vand skal tarmene ikke nedbryde på samme måde som mælken. Børn der har mange mavesmerter kan derfor godt have glæde af dette. Man blander 1 tsk i 100ml kogt vand, men giver ikke mere end 5 ml af gangen og så sammen med en sut. Max 25 ml på en dag... så kan I se om det får hende til at slappe af og bedre finde roen.
Det er fint at hun et eller andet sted selv regulere sit behov. Når hun har haft dage, hvor hun har været meget vågen og sovet dårligt på grund af uro i maven, så regulerer hun det ind dagen efter ved at sove mere der. Det må hun gerne. I skal dog være opmærksomme på at hun nu også har en alder, hvor hun har behov for hjælp til at blive skærmet og finde roen og at hun måske ikke altid selv siger til, før hun er blevet overtræt. Det kan derfor være en god idé at I putter hende lidt før I egentlig synes hun viser tegn til det, svøber hende, giver hende sut og sutteklud og ser om hun så ikke kan sove lidt.
Det er fint at begynde at indføre lidt faste rutiner omkring det at skulle sove, men det er fortsat for tidligt at tale om mere fast rytme. Jeg synes de fleste børn er omkring 4 måneder inden man sådan mere kan begynde at lægge dem til faste tider osv. I takt med at de begynder med skemad, så får dagen mere struktur og regelmæssighed.
De fleste børn vil i 2-3 måneders alderen fortsat have en lang vågenperiode om aftenen og gå sent i seng. De spiser ofte meget hyppigt ved brystet og tanker således sig selv godt op til natten hvor de så begynder at kunne sove lidt længere tid og du som mor oplever at få lidt sammenhængende timer. Omkring 12 ugers alderen begynder de så at vågne lidt igen, fordi de her har behov for at blive lagt mere til, skal have øget mælkemængden osv. men det er en anden snak.
Nu tror jeg at jeg kom igennem det hele:o) Håber at I er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske