Svar: Hvor tit må de komme i svømmehallen
20. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Charlotte
Det er rigtig dejligt at gå til svømning med sit barn og det er godt at gøre dem fortrolige med vand:o) Det er ikke så usædvanligt at børn protesterer mod at skulle dykke, - ej heller selvom der er instruktør på:o)
Hvor tit man kan tage barnet med i svømmehallen afhænger af stedet, vandets temperatur, hvor længe man opholder sig i vandet osv. Som udgangspunkt vil jeg sige 1-2 gange om ugen, det vil sige en dag, hvor I er til undervisning og hvis I så får lyst til at tage af sted sammen en dag uden der er instruktør på, så kan I gøre det.
Hvis du oplever at hun har en lidt sart hud, som let bliver tør i forbindelse med opholdes i klorvand, så vil det være en rigtig god idé at smøre hende med lidt fugtighedscreme efterfølgende. Husk at vælge en creme som ikke indeholder parfume eller andre skadelige stoffer.
Det er vigtigt at vælge et sted, hvor vandet er dejligt varmt. I nogle svømmehaller er vandet kun 26 grader og det er meget, meget koldt. 26 grader er dog en god temperatur for konkurrencesvømmere, da de bliver for varme i 28 grader.
28 grader er koldt, men en OK temperatur for voksne, hvis man rører sig konstant og er meget aktiv.
29 grader er nok det varmeste for et egentligt motions svømmebassin. Til gengæld er det en absolut minimumstemperatur for et badeland.
30 grader er lækkert i et badeland, men for koldt i et decideret varmtvandsbassin. Børn over 3 år, kan være i vandet uden at fryse alt for meget, men de nyder det ikke, som de ville nyde 32 grader. Børn under 3 år fryser meget hurtigt og skal ikke være i vandet for længe.
31 grader er lidt koldt i et varmtvandsbassin.
32 grader er minimum i et varmtvandsbassin hvis det skal være rart. 32 grader kræver at man bevæger sig hele tiden og også sørger for at børnene er aktive hele tiden. Ved 32 grader kan alle være i bassinet, men børn under 3 år, skal aktiveres hele tiden, så de ikke kommer til at fryse. I lave bassiner hvor man ikke får sig rørt, er 32 grader dog for koldt.
33 grader er lækkert i et varmtvandsbassin. Man har det dejligt varmt og kan røre sig.
34 grader er en absolut luksus og rigtig godt til små børn. Her kan de bevæge sig rundt og bliver også varme når de bevæger sig. Det er en god temperatur at gå rundt i vandet med sit barn, hvilket man jo skal når man går til babysvømning.
Nu ved jeg ikke hvor I går til svømning, men normalt så vil man sige at ½ time er nok for et lille barn at være i vandet, også selvom man er et sted hvor vandtemperaturen ligger på 33-34 grader. Det hænger også sammen med at der er mange lyde, høje lyde og mange stimuli og impulser ved at være i svømmehallen og det kan let blive for meget for de mindste.
Jeg tør ikke svare på hvornår evnen til at lukke af, så man ikke sluger vand forsvinder - desværre. Måske jeres instruktør ved det?
Der findes en bog som hedder "Babysvømning" eller "Politikens bog om Babysvømning" skrevet af Ulrika Færch. I den kan I læse om hvornår barnet er parat til at svømme, hvordan I holder hende rigtigt, hvordan I lærer hende at dykke osv.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske