Brev:
Manglende nattesøvn - 7 mdr.
21. oktober 2007
Alder:
7 mdr.
Manglende nattesøvn - 7 mdr.
Hej Helen
Nu har jeg igen brug for din hjælp, så håber, du kan hjælpe mig. Min søn er nu knap syv måneder, og det kniber stadig rigtig meget med nattesøvnen og noget sammenhængende søvn.
Det var dejligt at få et forslag til dagens forløb sidst, det har da blandt andet betydet, at jeg har skåret en del ned på amningerne om dagen. Vores plan kan ikke helt matche den, du har skrevet, men vores ser nogenlunde således ud:
Ved 9 tiden: står op og får havregrød med frugtmos, vand af kop
10:30-11: Ammes og sover 20-45 min.
12-13: Grøntsagsmos med kød, evt. grøntsager og brødskorpe i hånden, vand af kop
13-14: Ammes og sover 30 min til 2 timer
15-16: 3-kornsgrød med frugtmos, evt. frugt i hånden, vand af kop
17:30: Ammes og sover 15 min til 1 time
18.30-19.30: Grøntsagsmos med kød, evt. grøntsager og brødskorpe i hånden, vand af kop
19.30-20: Ammes
21: Ammes
22-23: Ammes og lægges i seng. Sover nogle gange 15 min, andre gange 1½ time, men sjældent mere. Han vågner 6-10 gange i løbet af natten og vil stort set altid have bryst og græder ellers hjerteskærende. Han vil hverken tage sut eller sutteflaske, så tror, han bruger mig som sut og føler behov for kontakten. Far har prøvet at tage over, men kan ikke få ham til at sove. Jeg kan ikke tage brystet fra ham igen, før han sover. Jeg har prøvet mange gange, men han bliver sur, og til sidst skriger han, til han får brystet igen. Han starter med at ligge i sin egen seng, og så kommer han over til os, når han vågner første gang. Nogle gange falder jeg i søvn under amningen.
Når han lægges i seng, er det samme problem som om natten. Han skriger, hvis han ikke sover helt. Det er ikke nok at ae ham på kinden, lægge en hånd på ham, holde ham i hånden og bare være der for ham. Er ved at blive vanvittig over det, og også over at jeg ikke kan få noget sammenhængende søvn. Håber meget, du har nogle gode råd, da jeg er helt ødelagt efter alt for lidt søvn nat efter nat efter nat. Kan han være mørkeræd i den alder?
Hvad siger du til vores plan for dagen? Hvornår kan jeg skære yderligere ned på amningerne?
Skal jeg prøve at holde ham mere vågen om dagen? Har du forslag til noget, jeg kan lave med ham, der gør ham træt udover at bade?
Mht. skemaden, så er det meget forskelligt, hvor meget han spiser, men han tilbydes altid fire skemåltider dagligt. Nogle gange vil han kun have 4-5 skefulde, mens han andre gange kan spise næsten en hel portion. Han vil dog hellere have bryst hver gang. Hvornår må jeg give ham små bidder af kogte kartofler, rugbrødshapser, pasta osv.? Har du idéer til indhold i flerkornsgrød, da jeg ofte bruger det samme?
Håber, du kan hjælpe mig lidt igen.
Med venlig hilsen den fortvivlede