Svar: Manglende nattesøvn - 7 mdr.
21. oktober 2007
Alder:
7 mdr.
Kære fortvivlede
Jeres plan for dagen ser umiddelbart fin ud, der er dog naturligvis stor forskel på om det er 4-5 tsk han spiser eller om det er en hel dl. grød eller mos. Det er vigtigt at han spiser godt i løbet af dagen, både skemad og bryst, for at kunne undvære om natten.
Samtidig lyder det også som om at jeres dreng lige nu er inde i en periode, hvor han har rigtig meget behov for tryghed og nærhed og derfor har svært at sove uden brystet om natten. Kan du fornemme om der er forskel alt efter hvordan han har spist om dagen? Er der nætter hvor han sover lidt længere, er der nætter hvor han spiser mere kortvarigt ved brystet i forhold til nætter, hvor han virker mere sulten?
Har du prøvet mit forslag med at give en flaske, når han sover, altså få ham til at tage en flaske og blive fyldt ekstra godt op i løbet af aftenen eller er det helt håbløst i forhold til at han går så sent i seng?
Du har naturligvis en pointe i at din dreng skal aktiveres om dagen, så han oplever både fysisk og mental træthed. Han er så gammel nu at han for det første skal bruge sig selv og sin krop rent fysisk. Det vil være rigtig godt at du triller med ham, hjælper ham med at trille fra mave til ryg og ryg til mave - han skal bruge sig selv og trille dagen lang. Det er også vigtigt at han får mad i hånden at sidde med, har legetøj der udfordrer, sidder med ved bordet osv. og således aktiveres mentalt også.
Det kan være en god idé at du kører ture med ham, hvor han starter med at sidde op i barnvognen, han kan godt sidde i vognen nu, kigge ud, mærke vinden i ansigtet, holde øje med og opleve verden. Når han så er mættet af indtryk og godt træt, så putter du ham og han kan sove i vognen. Han må gerne med den alder han har nu begynde at sove 2 lure dagligt og således springe den sidste lur over, så han på den måde også begynder at blive puttet tidligere om aftenen.
De 6 amninger du skitserer i løbet af dagen er rigtig fine i forhold til hans alder, men det er alle amningerne i løbet af natten som I skal væk fra. Hvis det kun er brystet om natten der dur, så må du give ham det, men forsøg så hele tiden at trække brystvorten ud af munden på ham igen. Hvis han ligger ved siden af dig i sengen, så vug ham lidt imens, giv ham en hånd at holde i, stryg ham blidt over håret osv. så du stille og roligt får noget andet indført end brystet. Tanken er altså at du ved at fjerne brystvorten igen og igen får ham til at nøjes med de andre ting og så ledes kommer væk fra natamning.
Det vil samtidig være en god idé at han så vidt muligt kommer tilbage i sin egen seng og sover der. Så længe han ligger tæt op af dig om natten, så har han fri adgang til brystet. Selvom du tager en tæt-siddende t-shirt på så er duften af mors mælk fortsat lige ud for ham og så er det jo synd at nægte ham adgang. Han kender jo ikke klokken og forstår ikke hvorfor skemaden er så meget vigtigere lige nu... For at få ham væk fra brystet om natten er du altså nødt til at indføre nogle andre procedurer end du har lige nu:o)
Bibehold amningen når han skal sove om aftenen og hvis han vågner op og skal ammes igen i løbet af aftenen, så vil det være helt fint at du gør det. Men efter kl. 24 må du forsøge at holde lidt igen.
Du skal tage en ting af gangen, du kan ikke ændre hele verden på en gang og I skal begge have tid til at følge med. Så start i første omgang med at få ham til at spise større mængder skemad om dagen, lad være med at følge automatisk efter med brystet, hvis han kun har spist 4 skeer. Bibehold amningen når han skal sove om aftenen, hvis det er sådan han bedst siger farvel til dagen og forsøg så at sætte noget andet i stedet om natten. Men igen en ting af gangen... :o)
Hvis der er bælgravende mørkt på hans værelse, så tænd en lille natlampe, mange børn kan ikke lide at sove, når de ikke fornemmer hvor de er. Han er ikke mørkerad, men han er tryghedssøgende og genkendelighed giver ro, derfor er det rart for ham at kunne se, hvor han befinder sig og han skelner i øjeblikket meget mellem kendt og ukendt.
De fleste børn vil være omkring 8 måneder før de kan tygge rugbrødshapsere, pastaskruer og kogte grøntsager. Men hvis du tror at han allerede nu kan klare det, så må du forsøge... :o) Det kan jo godt være at det vil kunne stimulere ham lidt og holde ham lidt mere vågen og energisk om dagen at få noget at sidde med selv. Ved siden af skal han dog fortsat have sin grød og mos.
Til flerkornsgrød kan du sådan set blande lidt forskelligt sammen, hvad du nu har. Du kan bruge alle mulige typer af forskellige korn, gryn, flager og meltyper. Knækkede korn eller gryn giver den bedste grød, hvis de har trukket i koldt vand i køleskab natten over, og husk ikke at bruge for mange hele kerner, da han ikke kan optage næringen fra disse og da det kan give diarré.
Du kan blande f.eks. havregryn, hirseflager og rugmel. Tag ca en spiseskefuld af hver, bland det med 2 dl koldt vand og kog det op i en gryde 2-3 minutter imens du pisker i det. Tag gryden af varmen, kom smør og mælk i og lidt mælk på. Grøden er klar til servering.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske