Svar: Tanker om separationsangst - 9 mdr.
21. oktober 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det er en svær alder din datter går igennem og det gør det ofte sværere, når der er flere børn. Man vil jo helst ikke gøre forskel, vil jo gerne give dem begge samme kontakt og omsorg og i nogle perioder er dette bare ikke fysisk muligt. Lige nu er det lillesøster, som fylder rigtig meget, på et andet tidspunkt er det storebror, som har mest brug for mor.
Det kan dog være fornuftigt nok, at du sammen med far, planlægger at du tager et tur med storebror i byen en dag og far passer lillesøster. I har alle brug for at det kan lade sig gøre og da lillepigen er 9 måneder gammel nu og spiser almindelig mad samt får flaske, så kan far sagtens passe hende og du kan lave noget andet. Det skal du tillade dig selv, både for din egen skyld og for din dreng.
Når det er sagt, så er det dog også rigtig vigtigt at du giver hende den kontakt og nærhed som hun beder ekstra om i øjeblikket. Man ved at børns hjerner ikke er færdigudviklede, når de bliver født, men at man som forældre er med til at påvirke hjernes videre udvikling og påvirker ud fra måden man reagerer på overfor sit barns signaler. Det skal naturligvis være voldsomt for at der sker varig skade, og derfor skader det ikke din datter at du prioriterer storebror et par timer, når far tager sig af hende; men det vil måske hjælpe dig at vide, at netop det at give hende fysisk kontakt og fysisk nærhed, hjælper hendes hjerne til at danne forbindelser som sætter hende i stand til senere i livet af kunne finde roen. Dette er meget kort beskrevet og jeg vil anbefale dig at læse bogen "Fantastiske Forældre" som du finder i min bogguide under børneopdragelse. Du vil kunne bruge bogen både i forhold til din dreng på 3 og din datter.
Det er naturligvis en balance, for du har jo ting du engang imellem skal og her vil hun så skulle sidde lidt alene, men det er vigtigt at du så vidt muligt forsøger at placere dig, så hun kan se dig og søge dig (det hjælper jo mere motorisk dygtig hun bliver) og det er vigtigt at du taler med hende, så hun kan høre din stemme og at du naturligvis beroliger hende, når hun bliver ked af det.
Samtidig skal hun jo så også motiveres til at bevæge sig og forsøge lidt selv og her er temperamentet jo rigtig godt. Hun har brug for at blive lidt sur en gang imellem fordi det måske lige er det, der skal til for at flytte lidt på sig. Hun skal på den måde ikke serviceres, men guides og støttes i at komme videre i verden. Hun skal have lov til at forsøge og blive frustreret når det ikke lykkes og skal så trøstes, når det bliver for meget. Frustration hører alderen til og den skal hun have lov til at have, selvom det er lidt hårdt:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske