Brev:
Hjælp til mad og søvn - 7 mdr.
21. oktober 2007
Alder:
7 mdr.
Hjælp til mad og søvn - 7 mdr.
Hej Helen
Jeg er rigtig frustreret og ked af det.
Min datter er nu blevet 7 måneder, og er ovre hendes kolik, men vi har store problemer med at få hende til at spise.
Vores dag ser sådan ud:
6.30 vågner
7.30 Havregrød ca. 0.5 dl og ca. 100 ml. mme til
12.00 Frokost som består af grød evt. risgrød og ca. 50 ml. mme. Efterfølgende får hun små rugbrødshapsere med leverpostej, og spiser ca. 5-7 meget små bider.
15.30 200 ml. mme og efterfølgende frugtmos
18.30 Grøntsagsmos med kød ca. 0,5 dl og ca. 50 ml. mme
Hun kommer efterfølgende i bad og bliver puttet ved 19-tiden.
02.00 vågner hun selv og får 200 mme.
Hun får også lidt vand af glas til hvert måltid.
Jeg har forsøgt at give hende en flaske inden sovetid, men hun nægter blankt, og hvis jeg forsøge at nøde hende lidt, bliver hun bare ked af det.
Grunden til, at hun får mme ved hvert måltid er, at hun nægter konsekvent at åbne munden efter skeen, men hvis jeg så indimellem giver hende lidt flaske, kan jeg få hende til at tage lidt igen. Men det er meget lidt, og tit ender det faktisk med, at vi enten presser skeen ind i munden på hende eller står og spiller klovn, viser legetøj eller lignende for at distrahere hende, så hun ikke opdager, at hun får mad. Og det er en rigtig rigtig træls situation, vi føler os som dårlige forældre, og hvert måltid er efterhånden en kamp.
Skulle hun selv bestemme, tager hun 2 skefulde til hvert måltid, og så er munden ellers bare lukket i. Men det er jo ikke fordi, hun er mæt, for hvis vi så tilbyder hende flasken, vil hun godt drikke lidt. Men nogle gange nægter hun også at tage flaske, når hun får eftermiddagsflaske, og vi skal forsøge flere gange, før hun "bider på". Men når hun så først kommer igang, tager hun så gerne 200 ml. Dette er dog aldrig noget problem ved natflasken.
Oveni det, er hun de sidste 4 uger begyndt at vågne 3-4 gange inden midnat, hvor hun forsøger at vende sig om på maven i søvne, og hun bliver så helt ulykkelig og vågner op. Nogen gange kan vi få hende til at sove videre med sutten, men andre gange skal hun op og trøstes og synges for. I samme periode, er hun også begyndt at ligger vågen efter natflasken. Typisk er hun vågen i 2-3 timer, hvor hun bare ligger og brokker sig, og forsøger at komme om på maven, og når hun så er kommet rundt, begynder hun at græde, fordi hun ikke kan finde ro.
Det er virkelig hårdt, og vi er efterhånden meget trætte og udkørte. Tidligere har hun sovet 3 x 1/2 timer i løbet af dagen, men hun er jo rigtig træt nu pga. natteroderiet, så hun tager typisk en formiddagslur på 2 1/2 time. Men denne søvn burde jo være om natten i stedet...
Jeg har læst nogle af de madplaner, du har sendt til andre, men antallet af måltider, vil være helt umuligt for os lige nu, for som situationen er, hader vores datter at spise, og skal hun "frivilligt" indtage bare lidt af hendes grød, skal hun nærmest græde af sult før, vi starter på maden. Hvis vi forsøger efter ca. 3 - 4 timer, hvor vi mener, at nu må hun være sulten, nægter hun som beskrevet at åbne munden.
Det, vi gerne vil have dine råd til, er:
Hvordan får vi hende til at nyde madsituationen, så det ikke bare er noget der skal overståes for at overleve, men så hun istedet åbne munden efter maden, og vi kan hygge med den?
Hvordan undgår vi, at hun ligger vågner så mange timer hver nat?
Vi glæder os meget til et svar fra dig.
Hilsen Trine