Svar: Ny Mor...
21. oktober 2007
Alder:
0 mdr.
Kære nybagte mor
Tillykke med din lille dreng - eller måske dejligt store dreng:o)
Når børn er meget store, så er det altid vigtigt at holde øje med deres blodsukker og derfor kan det i mange tilfælde være nødvendigt at give dem lidt ekstra mad indtil mors mælk er løbet til. Det betyder at din dreng jo har vænnet sig til ret hurtigt at have en vis mængde i maven og det skal du til at producere.
Jo mere ud ammer, jo mere mælk kommer der og det er derfor rigtig godt at du lægger så meget til som muligt. Det vil sige at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time og det vil samtidig være en rigtig god idé, hvis du kan få din dreng til at spise fra begge bryster.
Nu hvor din mælk er løbet til er det dog vigtigt at han spiser fra den ene side først og spiser færdig der, herefter skifter du ham og så tilbyder du ham det andet bryst bagefter.
Det er en dårlig idé at tilbyde ham en sut, når han ligger på puslebordet. Det er bedre at du ikke er for lang tid om at pusle ham, men sørger for at blive færdig og så lægger ham til brystet igen. Hvis du giver ham en sut på puslebordet, så bruger han energi på at sutte på den, han får ikke noget mælk i maven og når han så bagefter lægges til brystet, så er han for træt til at spise der.
Samtidig viser undersøgelser at børn der får sut gennemsnitlig spiser en gang mindre i døgnet ved brystet og dette er jo meget uhensigtsmæssigt, da du gerne vil øge din mælkemængde.
Sutten skal derfor kun bruges, når din dreng har ammet fra begge bryster, er blevet skiftet, evt. har fået lidt ekstra erstatning og skal sove - her kan du give ham sutten, som så vil hjælpe ham med at falde til ro.
Med hensyn til kamillete, så vil det også være uhensigtsmæssigt at du giver din dreng dette. Så længe du ikke oplever at have mælk nok til ham, så synes jeg ikke du skal give ham andet end mælk. Det er vigtigt at du lige nu gør hvad du kan for at få din mælkemængde op og har han brug for noget ekstra, så må det være modermælkserstatning.
Han er alt for lille til at du kan skabe rytme og han skal have lov til at spise, når han har lyst. Han skal som udgangspunkt ikke sove mere end 4 timer af gangen, så skal han have mælk igen. Det vil sige at han skal spise mindst 6 gange i døgnet og meget gerne mere, igen er det vigtigt at du ammer så meget som muligt for at øge din mælkemængde. Hvis han nogle nætter kan sove 5 timer, så er det jo dejligt for jer alle, men det betyder at han så i løbet af dagen skal spise hver 2-3 time, for ikke at komme i underskud af mælk. Det er således vigtigt at du er opmærksom på at få ham lagt til hyppigt om dagen, hvis du oplever at han sover længe om natten.
Du lærer ham forskel på nat og dag ved at holde lyset slukket om natten og ikke pludre for meget, bleen skiftes hvis der er afføring, men er det kun en tissetår, så lad den være. Om dagen skal der være mere aktivitet, snakkes med, skites, pludre osv.
Børn skal være 6 måneder gamle før man siger at de rent ernæringsmæssigt ikke længere har behov for mælk om natten, det vil sige i tidsrummet 24-06. Der er således laaaang tid til endnu:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske