Svar: Sutteklud og kvælningsfare
9. november 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Lillian
Jeg ved desværre ikke, hvorvidt man har registreret kvælningsfarer ved at lade små børn sove med en sutteklud og jeg tør derfor ikke svare på hvor stor en risiko der er forbundet hermed.
Jeg hører dog til de sundhedsplejersker som ofte anbefaler en sutteklud, da mange børn falder trygt og dejligt til ro med en sådan og netop de små "tæppekøer", "tæppebamser" osv. som man kan få er jo helt uimodståelige:o)
Jeg vil anbefale at du putter din datter med kluden som du plejer, men når hun så sover, så går du ind til hende og fjerner kluden fra hendes ansigt, så du er helt sikker på at der ingen skade sker, hvis hun ikke selv i stand til at gøre dette. Det er lidt samme regler omkring det med at svøbe børn og risikoen for overophedning og vuggedød, at barnet svøbes, så det finder roen og falder i søvn, hvorefter man som forældre må lette lidt på klædet, for at være helt sikker på at der ingen farer sker.
Jeg håber at dette hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende:o)
Tilsidst vil jeg lige sige, at hvis nogen kender til undersøgelser der er lavet omkring sutteklude og kvælningsfarer så hører jeg meget gerne fra jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske