Svar: Grød contra grøntsagsmos
9. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Bonnie
Det er rigtigt, at jeg normalt anbefaler at man først begynder med grøntsagsmos når barnet er 5 måneder gammel. Dette gør jeg fordi det for det for det første er tidligt at begynde med skemad, når barnet kun er 4 måneder og fordi det derfor er meget vigtigt at barnets tarmsystem kan følge med og nedbryde den mad barnet får.
Grød er mildere for maven og kan samtidig laves tyndere i konsistensen og virker således mere som en vælling - altså en mildere overgang end rigtig grød eller mos. Samtidig er det vigtigt at tilbyde barnet smagsvariation og lidt nyheder undervejs i introduktionen af overgangskost, så barnet derved får nye smagsoplevelser og vedbliver at synes skemaden er interessant.
Det er samtidig vigtigt at barnet indtag af varierede fødevarer sker gradvist, således at barnet først forsøger med forskellige typer af glutenfri grød, herefter mild grøntsagsmos, herefter grovere grødtyper og så også mere smagfuld grøntsagsmos, - det er altså en løbende tilvænning som handler både om modning af barnets tarm og evne til at nedbryde føden samtidig med at give barnet smagsvariation og nye smagsoplevelser hele tiden.
Når alt dette er sagt, så ved jeg dog også at nogle familier allerede i 4 måneders alderen giver deres børn grøntsagsmos og det går helt fint. Du skal i givet fald så sørge for kun at give de meget milde grøntsager som kartoffel, gulerod, blomkål og lignende og sørge for at gøre mosen pureret og helt lind i konsistensen.
Og så drejer dig sig jo generelt om at holde øje med, hvordan barnet trives med det og hvad barnet kan lide. Hvis barnets mave fungerer rigtig fint med både grød og mos, så er det jo godt og hvis barnet rigtig godt kan lide det og spiser godt og trives med grøntsagsmosen, så fred være med det:o)
Håber du kan bruge mine overvejelser:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske