Brev:
At falde i søvn og putteritual
9. november 2007
Alder:
6 mdr.
At falde i søvn og putteritual
Kære Helen
Jeg vil starte med at sige tak for dit svar den 27.10.2007, som handlede om problemer med at få vores dreng til at tage flasken og brystet. Vi tog på ingen måde dit svar ilde op. Vi henvendte os netop fordi vi var bekymrede og fortvivlede og manglede råd, hvilket du gav os. (o:
Vi brugte dit råd med at kigge på klokken, skabe struktur, lade ham blive sulten og lægge ham på en dyne stablet op i et hjørne. Det virkede. I løbet af ganske kort tid tog han flasken uden at protestere, både liggende i dynen, men også i favn (o: Det kører på skinner – og det er dejligt igen at kunne give ham mad uden tårer – og dejligt at kunne give ham mad i favnen (o:
Jeg har helt droppet amning, så han kun skal forholde sig til flasken. Jeg er ked af at måtte opgive amningen, men det her handler ikke om mig, men om vores drengs ve og vel! Vores dejlige dreng trives rigtig godt nu, han griner, pludrer, spiser og triller på livet løs. Han er inde i en rivende udvikling og han fylder 6 mdr. om seks dage. Dejligt (o:
Tak for din hjælp!
Jeg henvender mig nu igen med et nyt spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe os lidt med.
Vores dreng er rimelig nem at få til at sove i løbet af dagen. Problemet er at falde til ro og falde i søvn om aftenen. Jeg tænker det handler om træthed oven på dagens oplevelser og indtryk, som skal bearbejdes. Vi har forsøgt at give ham bad inden sovetid, i håb om at den store sanselige oplevelse ville gøre ham træt, men det fungerer dårligt, da aftenerne er ulvetimer. Bad morgen eller dag fungerer bedre for ham.
Vi (én af gangen) plejer at lægge ham, putte dynen godt omkring ham, lægge suttekluden ved hans kind, så han kan putte ansigtet ind i den, synge en sang eller sætte en rolig CD på med vuggeviser af Søs Finger, kysse ham god nat og gå ud af rummet. Kort tid efter giver han udtryk for sin utilfredshed eller for sit udækkede behov, små brokker sig, hvilket eskalerer hurtigt og går over i gråd.
Vi går altid ind til ham, når han græder, da han ikke skal ligge og græde alene. Vi prøver først at berolige ham med stemmen og lidt kærtegn, men hjælper det ikke og gråden tiltager, tager vi ham op, trøster og beroliger ham. Når han er rolig, lægger vi ham igen og putter ham igen. Dette gentager sig mange gange. Det skal siges at vi normalt ikke tager ham op, hvis han bare småbrokker sig lidt, men først hvis han græder rigtigt. Desværre tiltager hans gråd næsten altid og han bliver helt utrøstelig.
Nogle gange sidder én af os ved siden af hans tremmeseng fra vi putter ham til han sover og har hånden nede hos ham. Det hjælper af og til, så det lykkes at berolige ham og få ham til at falde i søvn. Andre gange må vi vugge ham i søvn i favnen. Vi er faktisk helt sikre på at han er træt, når vi lægger ham, men har dog forsøgt at lægge ham tidligere og senere, prøvet at ramme det magiske tidspunkt, men lige lidt hjælper det.
Det skal nævnes at det ofte forværres af at han kommer til at skubbe sin sut ud af munden og ikke selv kan tage den i munden – og ikke kan slippe den endnu. En anden ting der kan forværre situationen er, at han hiver dynen op over hoved, men ikke kan fjerne den.
Vi oplever at vores dreng bliver rigtig ked af det og ikke selv kan ”give slip” og falde i søvn og det er synd for ham. Vi vil gerne hjælpe ham og ønsker at gøre puttesituationen og ritualet til noget rart – om ikke andet vil vi gerne, at han skal kunne falde i søvn uden gråd.
Har du nogen forslag/råd til hvad vi kan gøre anderledes eller bedre?
Det skal nævnes at det ligeledes kan være svært at få ham til at falde i søvn, når han skal have sin sene eftermiddagslur/tidlige aftenlur.
Vores andet spørgsmål handler om dynen. Vores dreng har fuld gang i de små ben, hvilket betyder at dynen ligger på alle mulige og umulige måder – og ofte ender over hans ansigt. Han brokker sig sjældent, men ligger og spjætter voldsomt. Når vi opdager det og fjerner dynen, virker det som om han gisper efter vejret. Dette bekymrer os.
Tror du det vil være en ide at skifte til en juniordyne, da den måske ikke er så let at sparke rundt med – eller har du et andet råd?
Vores dreng bliver altid puttet mæt, så det er ikke sult der gør det svært for ham at sove. Mht sovetidspunkter svinger det lidt. Hvis han har sovet en sen eftermiddagslur/tidlig aftenlur, putter vi ham ved 20-21 tiden. Har han ikke sovet den sene lur, putter vi ham typsik ved 19 tiden (19.30).
Han har hidtil sovet tre gode lure om dagen. Det er måske ved at ændre sig. Hans søvnmønster er måske ved at ændre sig. Vi er ved at pejle os ind på dette nye søvnmønster, der gør at han måske sover mindre (en lur mindre måske) om dagen. Der er dog ingen sammenhæng mellem det og problemet med at falde i søvn, da problemet med at falde i søvn har varet længe (et par måneder). Vi oplever bare at det er tiltaget i løbet af de måneder. Vi har hidtil forklaret det med dagens mange oplevelser der skal på plads samt seperationsangst, og vi har hjulpet ham til at sove ved fx gå til og fra, at vugge ham i søvn eller at sidde ved hans tremmeseng.
Men hvis vi kan gøre noget nu, hvor han er ved at være seks måneder, der kan hjælpe ham til ikke at blive så ulykkelig, vil vi gerne gøre det. (o:
På forhånd tak (o:
Kærlig hilsen
Karina