Svar: At falde i søvn og putteritual
9. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev og tak for din tilbagemelding. Jeg er glad for at høre at I har kunne bruge mit råd sidste gang og har taget tingene positivt til jer - det er også altid min hensigt, men det er altid sværere at vælge sit ordvalg osv, når man ikke har det personlige møde, hvor meget kan siges lettere med et smil osv... Så dejligt at I har modtaget mit svar på den rigtige måde og rigtig dejligt at høre at I nu har fået mere ro på i forhold til spisning og som du skriver, så lyder det som en rigtig god beslutning at stoppe amning og i stedet give flaske.
Der sker rigtig meget med jeres dreng i øjeblikket. Han udvikler sig på mange måder - både mentalt og fysisk og det giver naturligt en vis uro, både når han skal sove og i løbet af natten. Han er nu meget bevidst om hvor han er (hjemme eller ude), han er meget bevidst om mor/far eller fremmede og begynder således at reagere mere og mere på de indtryk og stimuli han får i løbet af dagen.
Samtidig har han også en alder, hvor han begynder at bruge sig selv mere fysisk og derfor har en større motorisk uro. Han får sig lagt i en stilling som han ikke selv kan komme væk fra og har derfor brug for at I hjælper ham med at skifte stilling, blive puttet igen og atter lade roen kommer over sig.
Det er en rigtig godt idé at bruge en sut og en sutteklud som en del af putteritualet. Det er fint at I har forsøgt med bad om aftenen, men det dur tilsyneladende ikke til ham og derfor skal I forsøge med noget andet. Det kunne være lidt massage eller bare at sidde lidt på skødet og blive vugget lidt, puttet i sin dyne. Sæt sut og sutteklud sammen, så han har begge dele hos sig, netop en klud ved mund, næse og øjne kan få barnet til at slappe af og koble fra.
Ellers lyder alt det I gør rigtig fint og det er rigtig godt at I forsøger at lægge ham til at sove der, hvor I gerne vil at han fortsætter med at sove. Det lyder helt rigtigt at I forsøger, vugger lidt, beroliger, nogle gange går, andre gange tager op, vugger lidt i favn osv. Den fleksibilitet er nødt til at være der med den alder han har og det I skal fokusere på er at han skal opleve sengen som et trygt og rart sted at være.
Når han græder og bliver rigtig ked af det, så er det meget vigtigt at I er opmærksomme på hvad gråden handler om. Det betyder at det ikke er al gråd, som I skal reagere på med det samme. Der er nemlig stor forskel på om han græder fordi han er bange og føler sig utryg, om han græder fordi han er syg eller har ondt, om han søger underholdning og lige vil se om han kan trække tiden lidt - I har det jo så hyggeligt - eller om han græder fordi han er overtræt og ikke helt kan sige farvel til dagen og har brug for hjælp til at samle sig.
Det er altså meget vigtigt at I skelner mellem disse ting og derfor hele tiden vurderer, hvad er der tale om her og hvordan I så skal handle i forhold til dette og når jeg læser jeres brev, så får jeg helt klart indtryk af at I er rigtig gode til dette og netop er meget fleksible i jeres handling og i forhold til jeres putteritual og det er meget vigtigt med den alder jeres dreng har:o)
Han er som I skriver inde i en periode, hvor han i løbet af dagen måske begynder at kunne nøjes med to lure og netop i disse perioder er det svært helt at finde en rytme og en struktur som passer. Sådan vil det også være når han begynder kun at kunne nøjes med en lur dagligt og når han bliver så gammel at han helt skal til at springe middagsluren over. Disse tidspunkter er altid lidt svære, så tiden arbejder altså også for jer på denne måde:o)
Med hensyn til dyne, så ville man førhen i tiden have anbefalet jer at skifte til en juniordyne, både fordi man ville kunne bukke dynen ned om hans ben og således forhindre at han trak den op og samtidig fordi den ville forme sig mere omkring ham og dermed putte ham mere. Samtidig ville man naturligvis også se på hvor stort et barn der er tale om, der er jo børn der i en alder af 6 måneder er fysisk ligeså store som børn på et år...
Men nu er det sådan at sundhedsstyrelsen i forbindelse med deres retningslinier for vuggedød, har sagt at børn ikke bør have en juniordyne før 1 års alderen, netop på grund af overophedning og risikoen for at barnet får dynen op over ansigtet og ikke selv kan få den væk.
Alternativet til en juniordyne kan derfor måske være en voksipose, duni-duo, Slee-bee og hvad de nu hedder,- hvis I har en sådan. Altså en af disse 'soveposer' som børn bruger i barnevognen. I en sådan pose bliver barnet både holdt lun og føler sig samtidig omsluttet og kan ikke sparke dynen af sig eller trække den over hovedet.
Jeg kan godt forstå at I synes det er hårdt, men som sagt så mener jeg at det er en periode I er inde i og at det lyder både omsorgsfuldt og nærværende alt det I allerede gør. Jeg tænker derfor, at I skal blive ved med alt det gode og at tiden så vil arbejde mere for jer:o)
Håber I også kan bruge mine tanker lidt videre denne gang.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske