Brev:
Sygdom, kost og vitaminer
10. november 2007
Alder:
11 mdr.
Sygdom, kost og vitaminer
Hej Helen
Skriver til dig igen for at få lidt gode råd.
Isabella er nu 11 måneder, stortrives og vejer 11 kg.
Startede i vuggestue for 4 uger siden, dette går rigtig godt, forstået på den måde at hun elsker at være der og lege med de andre børn. Hun har dog reddet alt til sig, forkølet, mellemørebetændelse, lungebetændelse, fået 10 dages penicillinkur for dette som har hjulpet, nu ingen feber. Herefter øjenbetændelse, mavevirus med opkast, det har været hårdt.
Hun er en pige der før har haft god appetit, men pga alt dette, vil hun kun spise flydende, vil ikke rigtig sine rugbrødshapsere, men gerne lidt øllebrød til frokost, vi har ikke ville presse hende, for lægen har sagt når børn er syge er det vigtigste væske, og Isabella har gode depoter at tage af. Selv om hun ikke har spist så meget har hun stadig været fuld aktiv, på nær da hun havde høj feber.
Hun er ved at få mange tænder, 6 i overmunden, kan det også være derfor at hun ikke gider at spise hårde ting?
I institutionen er hun også tit optaget af alverden ting, at hun ikke lige kan koncentrere sig om at spise, er det også meget normalt?.
Hendes madskema før hun blev syg:
05-06 MME 150ml
0730 Havregrød lavet på MME 1 1/2 dl, frugtmos, vand af kop
0900 Frugt i vuggestue
1130 Rugbrødshapsere med varieret pålæg, evt fra aften i forvejen, vand af kop
15-1600 A38, frugtmos, el brød, vand af kop
1730 Det samme som os, er gode til at variere det, noget blendes, og andet tager hun med hånden, vi øver meget med at hun selv kan spise så småt, kan ikke med skeen men med fingerne.
1900 kop med kamille the som hun puttes med
2315 MME 150 ml
Som du kan se er flaskerne skåret ned til 2 og med havregrøden fik hun de 400 ml. Det gør hun ikke nu, da hun efter sin tarmvirus kun spiser begrænset, men det går fremad. Hun drikker kun 50 - 120 ml ad gangen.
Hun hoster stadig en del, lægen siger der ikke er noget på lungerne, men efter vi har givet hende mælken sovende ved 23 tiden, bliver hosten forværret og hun kan være generet af dette 1 time efter, er der nogen sammenhæng i dette? Er det den lille mave der ikke kan rumme mere, og trykker på lungerne, hvad ved jeg ?.
Skal vi bare være tålmodige med al den sygdom ?, at hendes appetit nok skal komme igen, så hun igen kan lide lidt grovere sammensætning, hun har det jo godt igen og trives med den mængde mad hun får. Hun får en del reven æble.
Istedet for alt det mælkeregnskab kan jeg så ikke give hende sødmælk af kop til hendes måltider?, som du kan se giver jeg hende pt vand af kop.
Kan jeg ikke skippe morgenflasken, så kan det også være der er plads til lidt mere havregrød og fast føde i det hele taget i løbet af dagen.
Den sene flaske kan vi bibeholde, den sov hun igennem på før hun blev syg, men hvornår er hun så gammel at hun også kan skippe den og holde sig til morgenen efter?
Kan se at du til andre anbefalder mælk af kop og banan til at puttes med.
Jeg ved at jeg så skal give hende jerntilskud til hun er 1 år, og det har jeg gjort mens hun har været syg da jeg vidste hun ikke var dækket ind.
Hvad med vitamin pille med kalk, hvad vil du anbefale ?, troede at hun skulle være over 1 år for at få dette. Har du hørt om bamsebomstærk ?, skulle være god til at styrke deres immunforsvar. Hun får også bio-strath dråber anbefalet af andre, skulle de være gode +, nu er jeg jo lidt skepsis da Isabella næsten har været konstant små syg efter institution start.
Sikke mange spørgsmål, men vil som altid glæde mig til at høre fra dig.
Bettina