Svar: Sygdom, kost og vitaminer
10. november 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Bettina
Det sker desværre ofte at børn bliver meget syge når de starter i vuggestue og at det så er denne årstid, gør det jo ikke meget bedre - desværre. Det er synd at Isabella har været og stadig er så hårdt ramt, men som jeres læge har sagt, så er det vigtigste at hun indtager væske og af mad, må I forsøge at give hende det hun kan lide og viser interesse for - dog fortsat noget der er sundt og nærende.
Det er rigtig godt at I ikke presser hende, da hun fortsat skal forbinde det at spise med noget hyggeligt, men I må godt nøde hende lidt forstået på den måde at I som en naturlig ting i verden går ud fra at hun kan spise det samme som jer og derfor serverer mad til hende, som hun kan se I spiser. Samtidig med at I så motiverer hende lidt ved at sige "mmmm, maden smager godt" osv. så hun måske får mere lyst til at smage på det. Igen en balance uden at give det unødigt meget opmærksomhed.
Tandfrembrud kan godt give meget ømme gummer og gøre at børnene i en periode vægrer sig mod at spise de meget hårde ting, samtidig er ristede rugbrødsbjælker, grove skorper og agurke stænger dog ofte det foretrukne, når barnet har ondt for tænder...
Det er meget normalt at børn netop i hendes alder bliver mere selektive omkring deres madvaner og har tendens til at lukke munden sammen og skubbe tallerkenen væk. Når børn gør sådan, så gør det naturligvis noget ved os forældre - nogen begynder at lave andre retter, nogen lokker med belønning, nogen kræver at barnet i hvert fald skal smage på maden osv. alt sammen naturligvis på grund af vores viden om at barnet skal have mad for at trives. Der sker dog det, at barnet hurtigt finder ud af at det netop er sådan man bliver centrum for middagsbordet og hvem vil ikke gerne være det - positivt eller negativt.
Det er derfor en god idé at forsøge at give barnet madro, servere en tallerken med lidt forskelligt, så der er variation og valgmuligheder og så lade barnet spise det, det vil og har lyst til. Hvis barnet begynder at smide med maden, vælte glasset med mælk osv. og gør dette bevidst for netop at undersøge hvad det gør ved forældrene, så kommer der jo et opdragelsesmæssigt aspekt ind i billedet og her må I så have visse regler for, hvordan man gør hos jer.
Det er også meget normalt at børn kan have så travlt med alt muligt andet at de ikke kan koncentrere sig om at spise og nogle gange bliver de også for trætte og giver op, inden de egentlig er mætte nok. Det er derfor ofte en god idé at man forsøger at servere mad, som både skal spises med ske, hvor mor og far så hjælper og så samtidig giver mad, som skal tygges og som barnet selv kan klare. Det kan f.eks. være at du hjælper med tykmælken om eftermiddagen og din datter spiser selv sin bolle ved siden af. Det kan om aftenen være at du moser kartoflerne med lidt sovs og giver hende dette, hvor hun selv spiser stykkerne af frikadellen.
Hendes plan for dagen fra før hun blev syg ser fin ud og det er helt fint at I således forsøger at komme lidt tilbage til samme rytme.
Med hensyn til hoste inden natten og at I oplever at mælken forværrer dette, så tænker jeg at det måske er fordi den varme mælk løsner det slim som sidder i luftvejene og derfor gør det lettere for hende at hoste det op. Hun behøver i princippet ikke flaske på dette tidspunkt længere og da hosten bliver forværret, så synes jeg I skal forsøge at droppe flasken. I stedet kan det være en udmærket idé med en kop mælk og en banan inden hun skal sove.
Da hun mere eller mindre nu på grund af sygdom selv begynder at vælge flaskerne fra, og hun samtidig nu er 11 måneder, så synes jeg det er fint at I stopper flaskerne helt. Du må gerne give hende sødmælk af kop, det passer som regel med en kop om morgenen sammen med grøden og en kop om aftenen. Om dagen kan hun så få sin tykmælk, A38 eller lignende og derudover kan hun få ost, mælk på grød, sovs osv. og så er hun fint dækket ind - hvis hun vel at mærke spiser... men her tænker jeg at I må have lidt tålmodighed og afvente at hun bliver lidt mere rask.
Da du giver hende jerntilskud, så synes jeg det er rigtig fint at du således skipper flaskerne og forsøger om hun nu helt kan undvære disse. Du skal naturligvis være sikker på at hun får væske nok, især hvis hun har feber, så i stedet for flaske må du tilbyde hende væske nok af kop.
Med hensyn til vitaminpiller, så anbefaler sundhedsstyrelsen at man begynder med dette omkring 1½ år da barnet ikke tidligere vil kunne tygge en tablet. Jeg tænker dog at I måske godt kan begynde med en multi vitamintablet allerede nu, I skal i givet fald så knække den i kvarte så I er sikre på at hun ikke får den galt i halsen. Alternativet kan være at give hende ACD dråber så hun på den måde får lidt ekstra vitaminer inden hun så bliver i stand til at tygge en vitamintablet.
Med hensyn til Bio-strath, så er dette et kosttilskud og omkring dette skriver Sundhedsstyrelsen: "Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under 1 år... Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med fødevarelovgivningen, hvis producenterne hævder, at man kan forebygge eller helbrede sygdomme med et kosttilskud." (citat, sst. anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005)
Hvorvidt du vil forsøge med Bio-strath er således din vurdering. Jeg kender ikke præcist til Bamsebomstærk, men tænker at en almindelig multivitaminpille burde kunne gøre det. Der findes mange forskellige og eet eller andet sted så handler det jo om at barnet skal kunne lide smagen og gerne vil have den og ellers så skal barnet jo helst indtage diverse vitaminer, mineraler osv. via kosten...
Tilsidst vil jeg lige sende dig en plan over hvordan dagen kunne se ud:
Morgen: Havregrød, øllebrød, sødmælk på grøden og sødmælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, banan eller anden frisk frugt i stykker som appelsin, melon, blommer, mandariner osv., vand af kop
Frokost: Rugbrød eller andet fiberholdigt brød med grøntsagsmos som pålæg og/eller kogte grøntsager ved siden af. Giv også smørbart fiskepålæg, som makrel, tun, sildepostej og lignende. Smøreost er også en idé. Rester fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle, lidt pastaskruer og lignende. Vand af kop
Eftermiddag: En portion tykmælk med frugtmos, bær, ½ bolle med smør, Og igen lidt frisk frugt at sidde med selv, som om formiddagen, Vand af kop
Før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt, ærter, majs, agurk, gulerod, rød peberfrugt, avokado, tomat uden skræl mv.
Aften: Det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs. Gør det at I moser grøntsagerne med lidt sovs som I så hjælper hende med at spise og ved siden af så serverer noget som hun selv kan sidde med. Gerne en portion frugtgrød med sødmælk til dessert, sødmælk af kop
Puttes til natten med en en kop mælk og måske en banan
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre. Fortsat held og lykke og rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske