Brev:
Vaccination og risiko for infektioner
11. november 2007
Alder:
3 mdr.
Vaccination og risiko for infektioner
Kære Helen
Jeg har med stor interesse læst mange af dine svar og håber du kan hjælpe mig med nogle spørgsmål.
For en måned siden rejste jeg med vores nu 3 1/2 md gamle dreng til Tyrkiet, hvor hans far arbejder. Det har været en omvæltning og unægteligt sat mange tanker igang hos mig :)
I går var vi for første gang med vores søn i legestue, og min bekymring går på, om det er for tidligt at præsentere ham for så stor en mængde af fremmede bakterier. Han er begyndt at ville putte ting i munden, endnu er det mest fingrene der ryger ind, men det varer ikke længe før alt det andet også skal undersøges.
Han har fået sin første vaccination for 2 uger siden, men havde ikke feber følgende, til gengæld var han lidt pivet og havde svært ved at falde til ro. Den vaccination han har fået skulle ifølge min sundhedsplejerske i dk være international, men her får han den over 3 gange i stedet for 2 gange. Betyder det, at det er mindre doser og dermed mindre ubehag??
Ved samme besøg hos børnelægen viste hun os hvordan vi skulle trække forhuden tilbage for at holde tissemanden ren. Jeg så nok hel forkert ud i hovedet for hun mente det nok var bedst at faderen tog sig af det. Efterfølgende har vi besluttet ikke at rode mere med den lille tissemand, da det helt klart var meget ubehageligt for vores søn. Den ligner nu sig selv igen, men jeg vil gerne høre om der er større risiko for infektioner efter den ligesom har været "ude"?
Et sidste spørgsmål i denne omgang er hvor meget social kontakt har vores dreng behov for på dette udviklingstrin? Jeg mener at legestuen er vores bedste mulighed, da vi ikke kender nogen og familien er meget langt borte. Han er sammen med mig hele dagen og et par timer med sin far om aftenen og i weekenden, men jeg synes også han skal se der er en verden udenfor, og han virker meget glad og nysgerrig når vi er ude.
Et allersidste spørgsmål; er bæreselen ok af bruge nu da det er meget svært at komme omkring med barnevogn??