Svar: Vaccination og risiko for infektioner
11. november 2007
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det vigtigste for din dreng er stadig dig, at pludre og snakke med dig, det betyder alt. Det er således ikke hans behov at komme i legestue, for han snakker ikke med de andre børn; men det kan jo godt være rart for dig og derfor synes jeg også du skal gøre det.
For at din dreng har det godt, så er det vigtigt at du har det godt og jeg kan godt forstå du synes dagene bliver lange, når du er så langt væk fra familien og endnu ikke rigtig kender andre, hvor I bor. Jeg tænker at det derfor må være dejligt for dig at I har fundet en legestue, hvor du kan møde andre mødre og børn og således oplever noget andet en hjemmets fire vægge. På den måde er det rart og godt for jer begge at komme i legestuen.
Du spørger om han er i større risiko for at blive smittet og få diverse infektioner, når I kommer i legestuen og det er han jo nok, men samtidig skal man jo også udsættes for lidt bakterier for at få styrket sit immunforsvar. Du skal naturligvis være opmærksom på om nogle af de andre er meget forkølede, hoster osv. for så er det ikke så smart at du lader dem holde din dreng, men hvis I ellers alle virker almindeligt sunde og raske, så er det helt fint. Det du fortæller svarer jo til at man her hjemme i Danmark ville gå i mødregruppe eller lignende netop for at møde andre mødre og det er helt okay.
Med hensyn til hvorfor de i Tyrkiet deler vaccinationen i 3 doser i stedet for i 2 tør jeg ikke svare på, det må du spørge lægen om.
Med hensyn til at trække forhuden tilbage for at holde tissemanden ren, så kan jeg godt forstå at du så mærkelig ud i hovedet... det er jo nogle af de ting man oplever, når man pludselig står i en anden kultur - her er andre regler, anden måde at gøre ting på:o) I Danmark anbefaler man ikke at trække forhuden tilbage på drengebørn. Det er sådan at de fleste drenge på et tidspunkt i alderen 3-6 år vil være i stand til dette og her komme og meddele "se hvad jeg kan" og når de kan det, så er det relevant at man så begynder at instruere dem i hvordan de så skal vaske sig, når de er i bad. Indtil da skal man ikke begynde at trække i forhuden, hvis man gør det, kan det medføre rifter og netop give infektion.
At lægen har gjort det en enkelt gang og da hans tissemand nu ser helt fin ud igen, er helt okay. Du skal ikke være bange for at der så er sket skade. Når du vasker ham, så sørg for at hvis der er afføring på spidsen af tissemanden, så skal det naturligvis vaskes væk, men det kan du sagtens gøre med snippen af en vaskeklud ude at trække i forhuden:o)
Det er dejligt at din dreng er nysgerrig og gerne vil opleve verden og det må I også meget gerne. Men som jeg startede med at skrive, så er det bedste for ham at være sammen med dig. Du må dog meget gerne gå lidt rundt med ham i en bæresele og han kan med den alder han har nu, sagtens sidde med ansigtet udad, så han kan sidde og følge med i verden fra din favn. Han har dog fortsat meget behov for at ligge ned, da det er på gulvet at han lærer at trille omkring og får styrket sine muskler, men du må meget gerne have ham i en bæresele, når du er ude at gå en gang imellem.
Han skal dog stadig ikke sidde der i timer, men har brug for et stillingsskift en gang imellem. Alternativet til en bæresele, hvis du således skal gå meget med ham, er en slynge. Han kan være i en slynge længe og du kan bruge den imens han bliver ældre. Når han bliver så gammel at han kan sidde mere, så kan han sidde i en slynge og nogle bruger faktisk slyngerne til barnet er 1-1½ år gamle. En bæresele kan du kun bruge en månedstid eller måske 2 mere, så er din dreng sandsynligvis blevet for stor og for tung at gå rundt med...
Fortsat held og lykke, håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske