Svar: Søvn - smerter?
11. november 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Joan
Det er altid rigtig svært at vide, hvad det er der gør sig gældende, når børn søger brystet hyppigere om natten, vågner mere, sover mere uroligt osv. Det kan jo både handle om et reelt væskebehov, om alder og udvikling, drømme og bearbejdelse af dagens oplevelser og så kan det naturligvis også handle om smerter... Det ville være utrolig dejligt, hvis Viktoria selv kunne sætte ord på og fortælle, hvorfor hun vågner, men det kan hun ikke og derfor må I forsøge jer lidt frem.
Det er altid en god idé at få tjekket ørerne og det er fint at I har fået det gjort. Det er udmærket at forsøge med næsespray, men det har tilsyneladende ikke haft større effekt og derfor kan man jo så begynde at søge andre årsager. Hvis I mener det er smerter, så kan I jo også tale med lægen om muligheden for at give hende lidt smertestillende inden sengetid, for at se om det hjælper.
At hun søger brystet hyppigt skal hun til en vis grad have lov til, hvis det handler om at det netop afhjælper øresmerter, men da man kan stille spørgsmålstegn ved om det er ørerne, da hun tilsyneladende ikke er forkølet eller andet, så lyder det umiddelbart som om at hun lige nu er ved at få lidt dårlig vane, hvor hun får mere bryst end hun har behov for.
Her skal du naturligvis forsøge at holde dette på et minimum. Det er vigtigt for at hun spiser sufficient i løbet af dagen, hvis hun ikke gør det, så vil hun jo netop begynde at vågne om natten endnu mere fordi det så bliver et reelt behov for at få noget i maven og så bliver det endnu sværere for jer at komme væk fra amningen om natten igen.
Det at hun er begyndt at kravle og rejser sig ved tingene giver naturligt mere urolig søvn, hun oplever meget mere af verden og hun har også en fysisk uro i kroppen, som gør at hun sover dårligere end hun ellers har gjort. Mit umiddelbare bud er derfor at det mere er alt dette, det handler om i øjeblikket - men igen kan det jo være en sammensurium af det hele:o)
Du spørger hvad I skal gøre nu og et eller andet sted tænker jeg at der jo desværre ikke er så meget mere at gøre end I allerede gør. Jeg ved at det er frustrerende og jeg ville ønske at jeg kunne fortælle dig, hvilken knap du skulle trykke på, men sådan fungerer det desværre ikke:o)
Det er helt fint at I forsøger med zoneterapi - skader gør det jo ikke og hjælper det, så er det jo dejligt. Ellers tænker jeg at I skal fortsætte med at berolige hende, betrygge hende i at hun roligt kan sove videre når hun vågner, at I er der for hende, passer på hende osv. og så må tiden arbejde lidt for jer.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske