Brev:
Hvad er der på spil?
11. november 2007
Alder:
15 mdr.
Hvad er der på spil?
Kære Helen
Så er det tid til nogle guldkorn fra dig igen :-)
Det går bare så stærkt med min datters udvikling lige nu, og jeg synes hun er nået til et nyt bevidsthedsniveau igen – det er som om hun forstår meget mere - men hvor meget forstår hun egentlig i en alder af 15 måneder vil du sige?
Hendes sproglige udvikling går rigtig stærkt. Hun har et meget stort ordforråd og de sidste par uger er hun så begyndt at sætte 2-3 ord sammen, f.eks. ’Hva’ det? Eller når hun finder noget hun har ledt efter, siger hun: Dér var I! (Det er bare så sødt). Ellers er det sådan noget som ’mere mæl(k)’, ’se mor’, eller ’neeej majs’ (da hun fandt majs på gulvet). Hun småsnakker også når hun leger og forleden legede hun ’værsgo-tak’ med sin dukke. På den måde oplever jeg, at hun nu kan kommunikere på en ny måde end tidligere – men også, at hun har en masse på hjerte, som hun endnu ikke kan formulere med det ordforråd hun har.
Det var det sproglige... så kommer vi til temperamentet – efter tre dage med opkast og feber, var hun frisk igen men nu med nogle voldsomme grådanfald, når noget går hende imod. Det lyder fuldstændig som om hun har slået sig, så i starten blev vi lidt forskrækkede – men det er ren frustrationsgråd og hun kan blive sig selv igen på et splitsekund, hvis hun f.eks. får øje på noget interessant.
Hun ved lige præcis, hvad hun vil have – det skal være en bestemt bog vi skal læse, en bestemt sang jeg skal synge og noget bestemt mad hun har lyst til – men ordene rækker ikke altid og får hun et nej, flipper hun helt ud. Bleskift, tørring og påklædning efter badet (hun nyder badet og det at være nøgen) afføder også voldsom gråd. Hun er iøvrigt meget insisterende; går ud til skuffen og siger: bolle, eller hen til køleskabet og vil have majs (hendes livret!). Det er ikke nyt for os, at hun ved hvad hun vil, men det er som om, den har fået en tak ekstra nu og hun giver sin mening til kende om alt muligt. Det kommer ærligt talt bag på mig, at sådan en lille pige vil bestemme så meget selv!
Hun er iøvrigt en charmetrold, i højt humør og trivsel. Det skal lige nævnes at de fire store kindtænder har plaget hende en del de sidste par uger og nu endelig er kommet frem.
Hvad tror du der foregår i hendes udvikling lige nu? Hvordan møder vi hende bedst – er det korte, konsekvente meddelser der skal til eller skal jeg forsøge at inddrage hende mere i f.eks. madlavningen eller ???
Mor