Brev:
Søvnregulering?
11. november 2007
Alder:
9 mdr.
Søvnregulering?
Kære Helen!
Nu er det et stykke tid siden jeg sidst har skrevet. Det har gået fint med mad og søvn. Men nu er det igen søvnen, som jeg gerne vil høre din mening om.
Først lige en opdatering.
Vi havde sundhedsplejersken på besøg til 8 mdrs tjek og alt var fint, men hun argumenterede for, at jeg nu begyndte at skære ned i amningerne til to om dagen, for at fremme Gabriels appetit. Da dette ikke helt var det du anbefalede, tænkte jeg, at jeg som et kompromis ville skære ned til tre og ved en 10 mdr sætte det ned til to.
Jeg besluttede mig for at fjerne aftenamningen, dvs den amning som fik Gabriel til at falde i søvn om aftenen. Hvilket betød, at han skulle falde i søvn uden bryst. Det har ført til et ritual, hvor der bliver børstet tænder, sunget sange og dernæst bliver han skiftevis vugget i sin seng og i vores arme. Han falder aldrig i søvn uden en smule brok, det er heldigvis sjældent, at han græder.
Jeg ville ønske, at han bare faldt i søvn stille og roligt! Hvad tror du der skal til for at opnå dette?
Det er en måned siden at vi stoppede aftenamningen og i starten vågnede han en time efter, hvor jeg gav ham bryst. Fordi hensigten var at lære ham at falde i søvn uden bryst, hvilket var en ordentlig mundfuld at forholde sig til, derfor besluttede jeg at når han så vågnede i løbet af natten/sen aften måtte han få al det bryst og dermed trøst han havde behov for. Efter to uger vågnede han ikke efter en time og sov til en et-tiden (bliver lagt mellem 20-21) hvor han fik bryst, sov dernæst videre til kl. fem og fik bryst, sov igen og vågnede mellem 7 og 8 om morgenen.
Jeg var således nede på tre amninger, en om eftermiddagen og to om natten.
I løbet af dagen sov han á to omgange mellem 45 min og 1,5 time per gang. Indenfor den sidste uge har Gabriel dog haft tilbøjelighed til at sove 3 timer den første lur (som starter mellem kl 10 og 11), hvilket medførte, at hans anden lur lå sent mellem kl. 5 og 6 om eftermiddagen. Dette medførte, at han blev utrolig ked af det, når vi lagde ham til at sove om aftenen, den ene dag resulterede det i, at han først sov kl 22.30.
Dette har medført følgende:
At jeg prøver at regulere Gabriels søvn, så han den første lur max sover to timer, og at den anden lur bør slutte senest kl halv fem. Jeg vil gerne høre din mening om dette, da det jo ikke anbefales, at man søvnregulerer, men at man lader dette være op til barnet!
Kan du måske fortælle lidt om hvornår barnet går over til kun at sove en lur om dagen og er der nogle tegn på, at barnet er parat til denne søvnrytme?
De sidste to nætter har Gabriel desuden mellem 2 og 4.30 om natten vågnet hver halve time, hvor jeg har være nødsaget til at amme ham en smule hver gang han vågnede for at få ham til at sove. Har du et bud på hvad det kan skyldes?
På forhånd tak!