Svar: Lidt af hvert - 6 mdr.
12. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Det er dejligt at din datter er blevet så glad for grøntsagsmosen og hvis du på ingen måde kan få hende til at spise grød, så må du give hende mos to gange dagligt. Da hun nu er blevet 6 måneder, så har du dog lidt forskellige muligheder at gøre brug af:o)
Jeg vil dog foreslå dig at du begynder at give hende grød en gang dagligt og grøntsagsmos 2 gange dagligt. På den måde sikrer du dig at hun får skemad nok og kommer godt videre frem.
Af grød må hun få det hele: Risgrød, Majsgrød, Hirsegrød, Boghvedegrød, Øllebrød, Havregrød, Flerkornsgrød - der er således masser af mulighed og dermed smagsvariation at forsøge med.
Derudover så tænker jeg at du skal forsøge at komme lidt grøntsagsmos i grøden. Altså bruge f.eks. risgrød eller havregrød som lidt basis og så komme grøntsagsmos i eller på, som du ved hun godt kan lide.
Jeg synes også du skal begynde at give hende lidt brødskorper i hånden, som hun kan sidde med og gnave i og opbløde med lidt spyt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes
Formiddag: Grød, forsøg med forskellige slags og kom evt. lidt grøntsagsmos på eller i. Forsøg også med frugtmos på af forskellig slags, hvis hun godt kan lide den søde smag og giv hende så også lidt brød at sidde med og gnave i. Vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen og flere og flere grøntsager der smager af noget. Igen få lidt brødskorper at sidde med i hånden og gnave i. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Amning
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i den mad I spiser, igen brødskorper, agurkestykker osv. at sidde med, vand af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Evt. amning inden du selv går i seng
Nat: Så vidt muligt ikke mere amning
Med hensyn til hendes motoriske udvikling, så er det dejligt at du synes hun er godt med og kan se at hun udvikler sig fint. Med hensyn til øjenkontakt, så kan det godt være fordi hun er så opmærksom på verden omkring sig at du ikke længere er så interessant og det er jo okay (selvom det kan være lidt hårdt:o)) men det er fortsat meget vigtigt at du kan holde hendes kontakt, at I kan pludre i dialog osv. og på den måde skal du kunne se hende i øjnene og fornemme at I har noget sammen. Hvis du ikke føler at du kan det, så synes jeg I skal drøfte det med jeres sundhedsplejerske eller læge. Jeg kan jo ikke vurdere om din datters øjenkontakt er i orden, herfra hvor jeg sidder:o)
Med hensyn til at komme ud blandt andre børn, så lyder det som om at der sker nok for dig og din datter. Hvis du gerne vil opleve andre børn, møde andre mødre osv. så kan du gå en tur på biblioteket - her er der ofte et lille legested, hvor der kommer mødre med børn, nogle gange er der også legestue, som holder til på bibliotekerne.
Du kan også tage en tur i svømmehallen, det kan man jo sagtens gøre på egen hånd, når der er almindeligt åbent, man behøver således ikke at gå til babysvømning.
Når du går tur med hende, tager op at handle osv. så lad hende sidde i barnevognen. Nu hvor hun er 6 måneder gammel kan hun godt sidde i vognen med ryglænet slået op og hun kan sidde og kigge på verden I går forbi. Det vil hun elske og det er godt for hende på mange måder.
Jeg tror som sagt ikke at din datter, på nuværende tidspunkt, mangler kontakt til andre børn, som du skriver så ser I din kærestes børn i weekenden og I besøger andre og får også gæster hos jer. Men da det er noget jeg kan forstå du bekymrer dig meget omkring, så synes jeg du skal tage nogle små ture rundt omkring, hvor du ved at der vil være andre mødre og børn. Så kan du også se på hende om det er noget hun er glad for og synes godt om.
Fortsat held og lykke, pas godt på hinanden.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske