Svar: Han vil stadig ikke sove
12. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Jeg ville ønske at jeg kunne være en flue på væggen og se hvad der sker hos jer om natten - men sådan er det jo desværre ikke.
Sidst du skrev til mig, fortalte du at din dreng græd og græd. Han kunne være vågen i 1-4 timer om natten, ulykkelig, grædende og skulle bæres rundt og rundt. Idag fortæller du at du har forsøgt at tage ham ind i stuen, har tændt lys, ladet ham ligge på gulvet osv. hvor han faktisk var glad og havde det godt i et par timer og da han derefter var træt, så kunne du putte ham på 15 minutter.
Det var godt du forsøgte det, for det viser jo umiddelbart at der ikke er tale om en dreng som har ondt, men måske snarere om en dreng som ikke helt har fundet ud af at det er om natten han skal sove og om dagen han skal være vågen...
Har du forsøgt at give mad og putte ham efter den plan jeg sendte dig sidst du skrev? Jeg ved at I tidligere har forsøgt med en flaske vælling uden effekt og idag spørger du om der ikke er næring nok i din mælk - umiddelbart så burde der være fin næring i din mælk og han trives jo også og virker glad. Samtidig virker det jo heller ikke som om at han sover for meget om dagen og slet ikke hvis I forsøger at følge min plan... Igen er der jo børn som ikke har behov for særlig meget søvn og måske han hører til dem. Hvordan har I det selv med hensyn til søvn? Hører I til de forældre der helt skal have mange timers nattesøvn eller kan en af jer nøjes med meget lidt? Så kunne det jo være han lignede den af jer...
Du spørger om du skal lade ham ligge og skrige om natten og nej det synes jeg bestemt ikke. Men hvad ville der sker, hvis du lod lidt lys brænde på hans værelse og han så vågnede op om natten. Tror du han ville kunne ligge og kigge og underholde sig selv lidt, du kan hænge en uro eller lignende over hans seng, så han har noget at kigge på, finde en sengerand eller lignende med små bamser, legetøj, mv. at pille ved.
Et eller andet sted tænker jeg at han jo umiddelbar trives med sine natlige opvågninger i øjeblikket og det lyder jo som om at hans gråd er protest mod at skulle sove mere end noget andet. Så hvis I kunne skabe en mulighed for ham, hvor han, hvis han vågner, kan ligge og kigge og underholde sig selv lidt, så ville I i det mindste få lidt søvn og han kunne så hjælpes til ro, når han atter var parat til det.
Hvis du oplever at det er trygheden han har behov for, det at vide at I er lige i nærheden osv. så tag ham over i sengen og lad ham sove videre hos jer.
Jeg ved ikke hvor hans seng står, men hvis den står i soveværelset og I oplever at I forstyrrer hinanden, så er det måske nu at I skal flytte sengen og ham på eget værelse. Hvis han er på eget værelse og I oplever at han kan beroliges ved at være i nærheden af jer, så skal I måske flytte sengen tilbage i en periode.
Der er igen faste regler, og I må forsøge jer lidt frem, selvom det er hårdt. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske