Svar: Skemad, afføring og søvn
12. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din datter. Det lyder helt bestemt som om du har en rigtig dejlig lille pige, der udvikler sig i fin retning og som umiddelbart lyder rigtig god til at regulere sig selv både i forhold til behov for bryst og i forhold til søvn. Det er rigtig godt.
Din sundhedsplejerske har ret i at det er uhensigtsmæssigt at Mia stagnerer vægtmæssigt og det er rigtigt at vi sundhedsplejersker gerne ser at børnene tager ca 200g på om ugen :o) Men når det er sagt, så er det dog også ofte sådan at børn netop omkring introduktionen til overgangskost i en perioder ikke tager så meget på og derfor er jeg helt enig med sundhedsplejersken i at det ikke virker alarmerende.
Jeg synes dog det er godt at du er begyndt at supplere amningen med lidt skemad og jeg vil faktisk foreslå dig at du begynder at give hende lidt mere, evt. 2 gange dagligt. Da risgrøden er det hendes mave bedst kan klare, så synes jeg du skal vælge denne som foretrukken grødtype og så komme lidt forskelligt på som topping. Det er meget fint at skifte mellem sveskemos og andre typer frugtmos, så du på denne måde både får givet hende smagsvariation, men så du også hjælper hende med at holde maven igang naturligt. Jeg synes det vil være godt hvis hun begynder at have afføring hver 3-4 dag, når du nu øger hende i indtag og du kan fint forsøge med sveskemosen og se om det vil have positiv effekt. Hvis ikke vil det være en god idé at du giver hende lidt laktulose - men lige nu lyder det som sagt ikke nødvendigt.
Det er vigtigt at holde hendes mave igang fordi det har stor indflydelse på hendes appetit. Og netop det at have en god appetit er jo vigtigt i forhold til at skulle tage på. Samtidig fremmer det fødens optagelse i tarmene, at hun ikke har forstoppelse - det er vigtigt at maden således glider stille og roligt igennem systemet, hvis man kan sige sådan. Sveskemos gør ikke tarmen doven.
Det er meget fint at du ammer både før og efter et skemåltid. Mange børn vil have behov for amning længe i forbindelse med skemaden, da det netop er med til at holde maven igang. I takt med at skemaden sættes op og barnet spiser en større mængde, så vil barnet automatisk nedsætte mælkebehovet ved brystet, dier kortvarigt og afviser måske selv til sidst - men tilbuddet skal være der, sålænge din datter ikke er ældre.
Jeg synes også I skal holde op med at veje Mia hver uge - det er utroligt frustrerende og det gør jo hverken fra eller til - det kan I kun blive ked af:o) Prøv i stedet at fokusere på hvor glad hun er, hvor godt hun egentlig har det, pludrer, udvikler sig, triller omkring osv.
Det vil være en rigtig god idé at du laver hendes skemad med modermælkserstatning, så du derigennem får sikret hende lidt ekstra energi.
Med hensyn til søvn, så lyder det du fortæller helt normalt. Hun er sandsynligvis begyndt at bruge sig selv lidt mere, triller måske om på siden, vender måske fra mave til ryg? Hun skelner meget mellem kendt og ukendt - hjemme eller ude, mor eller fremmede og det er altsammen med til at hun nogle dage sover mere uroligt og afbrudt end andre dage. Det gode er, at du via din beskrivelse fortæller, at hun faktisk er god til selv at regulere det ind. Så når hun nogle dage kun har sove 4 x 45 minutter, så er hun andre dage rigtig god til at tage en længere lur og den fleksibilitet må der være plads til.
De fleste børn på Mias alder sover 10-11 timer om natten og 5 timer i løbet af dagen, sammenlagt ca 15 timer i døgnet og det passer meget godt med det du fortæller. Gennemsnitligt vil søvnen om dagen ofte være opdelt i 3 lure - formiddagslur, lur over middag og en powernap sen eftermiddag - men igen er børn forskellige og dagene er ikke altid helt ens.
Det er rigtig fint at du hjælper hende med at sove videre, de dage, hvor det kan lade sig gøre og hvor du oplever det nødvendigt og de dage, hvor det ikke virker, så må du tage hende op og så putter hun så lidt hyppigere og det er okay.
Det med at børn sover ude - det er jo et meget dansk fænomen og er ikke noget man rigtig gør andre steder. Vi holder meget af at børn skal sove ude, de skal have frisk luft og de får så dejligt friske kinder og en god kulør siger vi. Der er dog ikke dokumentation for, at "hærdning" har en gavnlig virkning f.eks. ved at forebygge infektioner.
Så din datter kan sagtens sove inde - det ville hun gøre, hvis I boede i et andet land:o) Det er dog stadig vigtigt at sørge for et godt indeklima og det betyder at det vil være rigtig godt, hvis du sørger for at lufte godt ud i rummet hvor hun sover, lige inden hun skal sove. At hendes dyne, lagen osv. vaskes jævnligt og dynen luftes.
Du skriver at du er lidt urolig for, hvordan det skal gå når hun skal passes ude, hvis hun ikke har lært at sove andre steder. For det første tænker jeg at man jo ikke skal tage problemerne på forskud og hvis det endelig viser sig at hun sover bedre indendøre, så vil man de fleste steder jo godt kunne finde en løsning på dette:o) Derudover tænker jeg at det jo er naturligt at du også lærer hende at sove i barnevognen og gør hende tryg ved dette. Både når du kører op at handle, når I besøger nogen og således er andre steder end hjemme, så vil det være rigtig godt at du medtænker at bruge barnevognen som sovested.
Det er en rigtig god idé, faktisk noget af det jeg ofte anbefaler:o), at du lægger hende til brystet sen aften inden du selv går i seng, for på den måde at få lidt mere sammenhængende nattesøvn. Så det er helt okay at du gør det, det er dejligt og godt for jer begge:o)
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre og giver dig lidt mere ro:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske