Svar: Overreagerer vi?
12. november 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Elin
Jeg kan godt forstå at du er frustreret og jeg ville reagere fuldstændig som jer, hvis det var mig der stod i den situation - både som mor og som sundhedsplejerske.
Dagplejesystemet er et godt system, når det fungerer, men når der er kurser og sygdom, så oplever jeg desværre alt for tit at børnene flyttes fra det ene til det andet til det tredie, ja nogle gange 7 forskellige steder på meget kort tid. Og det synes jeg naturligvis ikke er rimeligt - hverken for børn, forældre eller for den sags skyld dagplejere.
Herfra hvor jeg sidder, så handler det om at se på børnenes tarv og jeg mener naturligvis at det bedste og mest trygge for jeres børn er at være sammen, netop når de skal forholde sig til et nyt sted. Det er jo en stor fordel ved at være tvilling, at man netop har hinanden og på den måde kan føle sig mere tryg, man er aldrig alene. Jeg er således helt enig med dig i at det vil være voldsomt for børnene at skulle forholde sig til et nyt hjem, en ny dagplejer samtidig med at de så skal være adskilt og derudover så handler det her jo faktisk om at de skal forholde sig til ikke et nyt hjem og en ny dagplejer, men 3 nye hjem/dagplejere inden for 3 uger - og det er naturligvis ikke rimeligt og er ikke børnenes tarv.
Det er en ulykkelig situation I sidder i og jeg synes det er helt fornuftigt at I er skrevet op til vuggestue. Jeg synes også I skal ansøge om at få jeres børn i vuggestue, når situationen er som den er. I skal skrive ned, hvad det er I oplever, hvordan jeres børn reagerer på at blive flyttet fra sted til sted og begrunde, hvorfor I mener at børnene skal i vuggestue i stedet.
I kan forsøge at kontakte den sundhedsplejerske, som har været tilknyttet jer, da børnene var små. I kan spørge hende om hun kan hjælpe jer, evt. komme med en udtalelse, som I kan vedhæfte jeres ansøgning til visitationsudvalget. Jeg har tidligere hjulpet andre familier på denne måde, familier som desværre har været i lignende situationer. Det er et forsøg værd.
Lige nu er der kun jer til at tale jeres børn sag og det skal I naturligvis gøre, de kan ikke selv fortæller, hvordan det er at være dem.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske