Svar: Søvn om dagen og opstart af grød
12. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Det er dejligt at høre at det går lidt bedre og jeg synes det er rigtig godt at I har fundet ud af, at det fungere bedre med at Malthe selv vågner om natten og melder sig, får sin flaske og sover videre. Det er godt.
Det er også rigtig flot at det er lykkedes for dig at få ham til at sove lidt bedre i sin barnevogn og at I så får lidt mere rolige eftermiddage og aftener.
Børn i 4 måneders alderen sover ofte meget varieret, nogle gange har de behov for at sove lidt kortere lure og sover så hyppigere, andre gange tager de et lidt længere stræk og den fleksibilitet må have lov at være der. Der sker rigtig meget med børn i 4 måneders alderen, både rent fysisk, at de begynder at bruge sig selv mere, triller lidt omkring osv. men også mentalt at de begynder at blive meget bevidste om kendt og ukendt, - om man er hjemme eller ude, om de er hos mor eller i favnen på en fremmed.
Det giver en naturlig urolig og afbrudt søvn og det er helt okay at du, når Malthe vågner efter 25 minutter, forsøger at få ham videre i søvnen og at han ligger og småklynker lidt. Det er ikke den gråd, som forbindes med utryghed og angst og dermed ikke noget der giver dårlige associationer i forhold til søvn. Så fortsæt du roligt som du er begyndt. Det lyder rigtig fint og det er jo også derfor du begynder at kunne se lidt fremskridt:o)
Du spørger om det er for tidligt at lægge ham til at sove kl 19 og det er meget forskelligt. Netop fordi børn i 4 måneders alderen nogle dage sover mere afbrudt og har flere små lure, så vil de nogle gange sove så sent om eftermiddagen at de går senere i seng om aftenen. Nogen oplever således at barnet kan have en lang vågenperiode om aftenen og måske først går i seng kl. 22. Hos andre vil det være sådan at barnet er mere vågen om eftermiddagen og derfor går omkuld tidlig aften og sover hele aftenen, men tilgengæld står tidligt op - det er således meget forskelligt og meget er helt normalt.
Du spørger, hvornår du kan forvente at han kan komme videre i søvnen selv og dette er et meget svært spørgsmål at svare på. Børn gennemgår jo hele tiden forskellige udviklingsfaser og vil derfor i forskellige perioder af deres liv, have behov for hjælp til at komme videre i søvnen. Det gælder også de støre børn, som selv kan stige ud af sengen og gå ind til mor og far - i en periode, har de behov for den ekstra tryghed for at kunne sove videre og derfor kommer de trissende om natten. I de mellemliggende perioder kan de således godt sove uden at vågne.
Derfor vil du opleve at I godt kan komme ind i en periode, hvor det faktisk går rigtig godt og han sover pludselig meget længere og mere roligt og ligepludselig så vender det igen, fordi han så er blevet det større, oplever så meget mere og derfor atter sover mere uroligt:o)
Det lyder som en rigtig god idé at begynde med lidt grød og jeg synes personligt at det er bedst at købe en ren risgrød. Tidligere lavede stort set alle producenter de rene grødtyper, altså grød uden tilsat frugt, men de siger at de ikke kan sælge det og derfor er nødt til at tage produkterne ud af markedet. Det forstår jeg ikke og jeg anbefaler altid at man vælger et 'rent' produkt og så selv tilsætter frugtmos, hvis man ønsker det.
Det gør jeg fordi jeg mener at det er vigtigt at give barnet så varieret et indtag som muligt og fordi både syns og smagsoplevelse betyder rigtig meget når børn skal spise. Når vi spiser, så smager maden også forskelligt alt efter om det er sovsen eller kartoflerne vi kommer i munden og vi kan godt lide at maden har forskellige farver. Sådan skal det også være til vores børn. De skal smage forskelligt alt efter om det er en skefuld ren grød, eller frugtmos de får og det skal også se forskelligt ud alt efter om det er pære, fersken eller jordbærmos der er på toppen - råhvid, orange eller rød mos..
Derudover så er der for mig at se stor forskel på om det er "æble-pære-koncentrat" der er kommet i en pulvergrød eller om man køber mos på glas. Køber man frugtmos på glas, så er det trods alt ikke kunstigt, men rigtig frugt.
Det samme tænker jeg om f.eks. kartoffelmos, her kan man også købe grøntsagsblandinger i pulverform... Hvis jeg personligt skulle spise kartoffelmos, så ville jeg ikke købe det som pulver, men ville koge mine kartofler og mose dem selv og det samme vil jeg naturligvis gøre til mine børn. Jeg ved at andre ikke har det sådan, men det er min holdning og nu er det jo mig du spørger:o)
Så jeg synes du skal købe en risgrød uden noget i og så selv komme lidt frugtmos på, hvis og når du gerne vil variere smagen lidt. Du kan købe frugtmosen på glas eller du kan lave frugtmos selv. Hvis du køber bogen "Mad til spædbørn og småbørn" på Apoteket, så er du hjulpet godt på vej. Det er sundhedsstyrelsens bog til forældre, netop omkring den første skemad og den koster ikke mere end ca 65 kr.
Fortsat held og lykke med lille Malthe:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske