Brev:
Ammer meget om natten
12. november 2007
Alder:
7 mdr.
Ammer meget om natten
Hej Helen!
Tak for en rigtig god brevkasse. Jeg har haft god nytte af de svar, du har skrevet til de andre brugere, men nu har jeg et par spørgsmål, som jeg gerne selv vil stille dig.
Det ene problem er, at vores søn Daniel på 7 mnd. stadig vågner mange gange om natten og vil til brystet. Jeg ammer stadig fuldt og han vil ikke have hverken flaske eller sut.
Sundhedsplejersken kom med det foreslag, at jeg skulle sove i et andet rum og faren skulle tage ham. Dette har vi ikke turde gøre endnu, fordi han er så morsyg. Vi har derimod forsøgt, at far har taget ham op for at trøste ham sen aften/ nat og det er gået lidt op og ned. Nogle gange er det gået godt og han er blevet trøstet, men de fleste gange græder og græder han og det ender med at jeg overtager. Det bliver far sur over, for så lærer han jo aldrig at far også kan trøste.
Men hvor lang tid kan vi lade ham græde hos far? Skal jeg helt lade være med at gribe ind? Lige så snart at han kommer over til mig, stopper han med at græde. Er det rigtigt, at han kan lugte min mælk, hvis jeg sover i samme rum som ham?
Vi har nok heller ikke været så konsekvente, for vi har flere gange aftalt, at det nu var far der skulle trøste Daniel, men så er det endt med at jeg har taget Daniel, hvis han har grædt i mere end 5-10 min.
I en lang periode er han kommet i seng kl. 19.-19.30 og vågnet igen mellem 22 og 24. Vi har prøvet at lade far trøste der sen aften, men sidst vi forsøgte græd han i 3 kvarter hvor han tilsidst overgav sig. Det havde jeg det rigtig dårligt med og tænkte på om han mon var sulten. Nu er jeg så begyndt at amme sen aften, så han er fyldt op til natten, men nu vågner han stadig 3-4 gange om natten ud over det. Han vil slet ikke trøstes af far mere (han ved jo at han bare kommer over til mig) så nu er det kun mig der tager ham op om natten.
Har du nogle forslag til hvad vi skal gøre?
Et andet problem er hans kost. Han blev introduceret til grød og mos, da han var 6 mnd., for sundhedsplejersken mente ikke, at det var nødvendigt før, da han tog så godt på i vægt. Han ligger højt på vægtskalaen.
Problemet er, at han ikke er særlig vild med skemad. Han virker mere interesseret i skeen end i grøden/mosen. Det eneste han spiser godt af, er frugtmos, men det har jeg forsøgt at holde igen med. Han får dog frugtmos som topping på hirsegrød, havregrød eller risgrød, men det er ikke noget han er særlig vild med.
Tidlig aften får han tilbudt grønsagsmos af kartofler og broccoli og evt. gulerødder, men det virker han heller ikke særlig interesseret i. Jeg tilbyder ham grød/mos ca. 2-3 gange om dagen, men det er som sagt begrænset hvad han får indenbors af det. Derfor tilbyder jeg altid min mælk efterfølgende, men er det forkert? Ved han så, at han bare får mælk, hvis ikke han spiser?
Om dagen virker han generelt ikke specielt sultent og der kan sagtens gå 4 timer før han får mad. Jeg tænker, om det er fordi han bliver ammet så meget om natten. Har du nogle forslag til hvad vi kan gøre?
Han elsker at sidde og gumle i gulerødder, æbler og pærer.
Det var vist alt for nu - håber at du kan finde hoved og hale i det jeg skriver:-)
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Lise