Svar: Ammer meget om natten
12. november 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Lise
Der er for mig at se ingen tvivl om at din drengs indtag af mælk både i løbet af dagen, aftenen og natten har betydning for hans lyst til og indtag af skemad. Det betyder ikke at du ikke må amme ham, men det er meget vigtigt at han ikke får lov til at fylde sig med mælk, så der ikke er plads til anden mad.
Det er klart, at når han ikke spiser nok om dagen, så efterspørger han brystet mere og mere om natten, igen spiser han så mindre og mindre og så er I havnet i en ond cirkel. Der er dog umiddelbart grund til at tro at din dreng faktisk er sulten, når han melder sig ved brystet og derfor er det synd for ham bare at lade far tage over - det er derimod meget vigtigt at I forsøger at få ham til at spise mere og mere i løbet af dagen.
Samtidig er det meget vigtigt at I gør jer klart at et barn på jeres drengs alder på ingen måde er udspekuleret. Han tænker slet ikke i baner som "Han vil ikke trøstes af far, han ved jo at han kommer over til mig" og "han ved at han får mælk, hvis han ikke spiser andet". Sådanne tanker gør han sig slet ikke og han er på ingen måde beregnende. Han er umiddelbar, græder når han har brug for hjælp, holder op med at græde, når problemet er løst og han har fået det bedre:o)
Det er ganske udmærket at far tager over, hvis det giver mor lidt frirum og Daniel falder til ro og sover videre med fars hjælp. Men hvis det kun er mor der dur, så er det sådan i øjeblikket og det er helt okay. Samtidig er det meget vigtigt at I medtænker at trøst jo er meget mere end amning, det kan være at blive vugget, at blive svøbt i dynen og blive siddet, med, at blive holdt om, kærtegnet, sunget for, gået lidt rundt med, nogle gange blive afledt osv. Det betyder at han altså ikke skal lægges til brystet, hver gang han er ked af det, men at det er okay at både far og du selv forsøger noget andet.
Hvis det kun er brystet der dur, så er det naturligvis sådan at du skal give ham det. Men du skal forsøge at gøre det kortvarigt, lade ham finde roen, føle sig tryg og så skal du forsøge at lirke brystvorten ud af munden på ham. Hvis du tager ham over i sengen, så han ligger ved siden af dig og ammer, så prøv når du fjerner brystet at vugge ham lidt. Vug ham blidt imens han ligger der på siden, hold hans lille hånd, stryg ham blidt over håret og lignende små kærtegn, brug evt. lidt beroligende lyde som "syyy" og "sååå". Beder ham om brystet igen, så tilbyd ham det, men forsøg hele tiden at fjerne brystet og gør de andre ting imens og i stedet for, så han stille og roligt lærer at sove uden brystet i munden.
Om dagen vil det være en god idé at du forsøger at køre en nogenlunde fast plan for, hvornår du ammer og hvornår du giver skemad. Da han nu er 7 måneder gammel, er det meget vigtigt at han begynder at få mere og mere mad som smager af noget og meget mere af jeres mad. Han skal have 4 skemåltider i løbet af dagen, drikke vand af kop og så skal han også have mad, som han selv kan sidde med i hånden - brødhapsere, rugbrødsbjælker og lignende så han øver sig og bliver parat til rugbrødshapsere omkring 8 måneders alderen.
Hans mad skal tage udgangspunkt i jeres mad, giv ham grøntsagsmos af de grøntsager I spiser, lav rodfrugtmos til ham, det han en god og kraftig smag, brug kogt kød og fisk i mosen, laver I pasta med kødsovs, så mos det i en konsistens som han kan klare og giv ham det, det samme med boller i karry, laks og stuvet spinat, frikadelle og flødekartofler, kartoffelmos og millionbøf... meget mere smag og kraft.
Hvis I spiser meget salat og stegte ting, som er svære for ham at spise, eller hvis I en dag skal gøre det mere praktisk for jer selv, så køb forskellige babyretter på glas. På den måde får han også mere variation, mere smag og det skal han have nu. Maden skal være spændende, hvis han skal interessere sig mere for det end brystet.
I forhold til hans alder, vil de fleste børn kunne nøjes med 4-5 amninger og 4 måltider skemad. Jeg ved godt at du ammer mere end det dobbelte af dette, men stadig er det vigtigt at du søger at holde amningen på et minimum og forsøger med lidt mere fast struktur på dagen, så han stille og roligt bliver mæt af anden mad.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Amning
Morgen 8: Havregrød, flerkornsgrød, evt. med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan og anden frisk eller moset frugt, sidder med lidt brødskorper eller frisk frugt i hånden. Får således både noget med ske og noget at sidde med selv. Vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tænk i mad som smager af noget, køb evt. noget på glas, brug rester fra aftensmaden. Tilbyd ham også brødskorper, rugbrødsbjælker ristede i ovnen, som han selv kan sidde med. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Grød, flerkornsgrød, evt. med frugtmos, vand af kop og igen lidt i hånden - agurkestykker eller lignende.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, brug sovs af forskellig slags lavet på sødmælk eller fløde så er det fint, indmaden af en frikadelle (kød eller fisk), kogte blomkål og broccolibuketter at sidde med selv i hånden, Brødskorper - hvad I nu har og får. Vand af kop
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-05/05: Så vidt muligt ikke amning, kan klare sig uden mælk i 5-6 timer, hvis han ellers har spist godt. Trygheden og nærheden kan han få på anden vis, forsøge at undgå brystet og hvis det ikke dur, så forsøge at gøre det kortvarigt og sætte noget andet i stedet.
Som du kan se her, så går dagen fint op med de 5 amninger og 4 måltider skemad og jeg håber at I på denne måde er hjulpet lidt videre. Som jeg startede med at skrive så er det jo sådan at tingene hænger sammen og for at få ændret på amningerne om natten, så er det vigtigt at jeres dreng begynder at spise mere om dagen. Men for at han spiser mere om dagen, så er det vigtigt at du er opmærksom på at få skruet mælkeindtaget ned. jeg håber at denne plan viser dig hvordan.
Med hensyn til om han kan lugte din mælk, så kan han godt lugte mælken når han er hos dig, men lugte den i rummet - nej det tror jeg ganske givet ikke. Der er dog ingen tvivl om at han jo tydeligt fornemmer at du er der og derfor er det naturligt for ham at søge dig og søge brystet - det er jo det mest trygge han kender og derfor det, der giver ham mest ro. Du må derfor forsøge at få indført noget andet i stedet, en anden måde at få beroliget ham på:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske