Svar: Nattesøvn ønskes
12. november 2007
Alder:
16 mdr.
Kære Tine
Jo, rent ernæringsmæssigt burde jeres dreng ikke behøve flaske om natten og han har naturligvis ligeså meget behov for at sove sammenhængende som I har.
Det lyder også som om du har en sulten dreng og du skal naturligvis sikre dig at han får mad nok i løbet af dagen. Han er så gammel nu at han sandsynligvis nu udelukkende spiser mad i stykker og måske det simpelthen ikke mætter ham nok.. jeg tænker derfor at du skal supplere hans indtag med noget mere grød og gå tilbage til at give ham lidt mos om aftenen - det vil sige mose hans kartofler med lidt sovs, som du så kan hjælpe ham med at spise, så du er sikker på at han er fyldt held op og har fået, det han har behov for.
Det er også værd at overveje, om han ikke skal have en godnatgrød at fylde maven op på inden han kommer i seng.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød lavet med mælk og mælk af kop
Formiddag: ½-1 bolle med smør, lidt marmelade, ost, ½-1 banan eller anden frugt (moset eller frisk), Vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør fra aftensmaden, det kan være frikadelle, kylling, pasta - har I et stykke lasagne tilbage, så kan han også få det osv. Ved siden af kogte ærter, majs, gulerod og lignende. Vand af kop
Eftermiddag: Tykmælk, A38, Cultura med rugbrødsdrys, frugtmos, ½ banan, giv ham også frugt i hånden og også om eftermiddagen skal han tilbydes en bolle med lidt smør, ost eller lignende. Vand af kop. Hvis tykmælk, yoghurt og lignende ikke mætter nok så giv ham grød på dette tidspunkt.
Sen eftermiddag: Lidt forskelligt grønt, ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado og lignende.
Aften: Det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Sørg for at mose noget, blande ris med sovs, mose kartofler med sovs osv. og hjælp ham med at spise dette, så han er mæt nok. Giv ham evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert. Mælk af kop.
Puttes til natten med en kop mælk, en banan eller evt en gang godnatgrød.
Om natten kan han så få vand, hvis han vågner.
Det vil sandsynligvis være nødvendigt at I står op og giver ham grøden tidlig morgen i et par dage, så I allerede der stopper med morgenflasken og så ellers forsøger at køre efter ovenstående plan.
Jeres dreng er så bevidst nu at han simpelthen ikke forstår, hvorfor han nogle gange kan få lov til at få flaske og andre gange ikke kan og derfor er det bedre og mere humant at stoppe flasken helt - den mulighed er ligesom udelukket. Og ja, han vil blive frustreret og ked af det, men det er jo ikke sådan at han dør af sult og ikke har andre muligheder - han kan jo både spise og drikke, hvis han har behov for det.
Så et eller andet sted, så er det naturligvis rigtigt at I bare kan lade ham græde, men samtidig tænker jeg også at han jo lyder reelt sulten og før I fjerner flaskerne, skal I altså sikre jer at han får noget andet og mere sufficient. Man kan jo ikke bare lade et barn græde der er sultent:o)
Så I første omgang, så handler det altså om at få givet ham mad nok i løbet af dagen og derefter skal flaskerne fjernes helt - det er simpelthen slut og så må han tilbydes noget andet i stedet. Igen hænger tingene jo så sammen, for så længe han drikker så meget mælk, så spiser han heller ikke så meget og så bliver I ved med at være i en dum cirkel:o) Han bliver kun mere og mere bevidst og dermed også mere og mere insisterende på at få sine flasker og derfor er det jer, som skal tage beslutningen om at flaskerne stoppes.
På et tidspunkt skal der købes nye flaskesutter, for de gamle mørner og dur ikke mere, de skal smides ud. Tag ham med i processen, vis ham de ødelagte sutter, at de smides ud, de dur ikke mere, det er slut - vis ham "slut med hænderne" - ligesom I gør når bogen klappes sammen, når mælkekartonen er tom osv. Overfør det til flaskerne - der er ikke mere, det er slut og så er det slut og I køber ikke flere flaskesutter... Giv ham så alternativet, som kan være alt lige fra mad til tryghed og omsorg:o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske